Nieuws

LONDEN – GKN Aerospace, Marshall en Parker Aerospace gaan samenwerken om brandstofsystemen op vloeibare waterstof te introduceren. Het doel is om met een aandrijflijn te komen die zowel waterstof-elektrische toepassingen als verbrandingstoepassingen ondersteunt.  

Bij de ontwikkeling van het systeem gaan de drie bedrijven naar eigen zeggen “hun uitgebreide ervaring in het ontwerpen, testen, certificeren en produceren van nieuwe brandstofsystemen voor ruimtevaarttoepassingen combineren”.

De drie willen op de markt komen met “een compleet waterstofvoortstuwingssysteem voor mid-range vliegtuigen”. GKN en de twee partnerbedrijven kunnen daarbij profiteren van het door het UK Aerospace Technology Institute gefinancierde en door GKN Aerospace geleide H2GEAR-programma. Binnen dat project wordt in 2025 een schaalbaar voortstuwingssysteem met elektrische brandstofcellen op waterstof getest.

Het eindproduct van de samenwerking zal volgens het drietal schaalbaar zijn en kan mogelijk “eind van dit decennium” worden uitgeprobeerd in een testomgeving. Met schaalbaar bedoelen de bedrijven dat het kan worden toegepast op vliegtuigen van uiteenlopende formaten. Het wordt in elk geval geschikt voor zakenjets en regionale vliegtuigen tot honderd passagier. Onderzocht wordt of het ook kan worden gebruikt op middelgrote toestellen uit de categorie Boeing 737 en Airbus A320.

Veel waterstofprojecten van dit moment gaan uit van brandstofceltechnologie. Door vloeibare waterstof als brandstof te gebruiken in een verbrandingsmotor wordt meer energie gegenereerd. De technische uitdagingen voor toepassing in vliegtuigen zijn echter groter dan bij het gebruik van brandstofcellen.