All Pages

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 54

    54 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 Iconische vliegtuigen zie je meestal enkel nog tijdens airshows of in musea. Maar als het aan Catalina Aircraft uit Longboat (Florida) ligt, kunnen we over enkele jaren fabrieksnieuwe Catalina-vliegboten be- wonderen. DE TERUGKEER VAN DE PBY CATALINA ONTWIKKELINGEN Door:… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 53

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 53 Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) – of aan- dachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis in het Nederlands – is een ontwikkelingsstoornis die meestal wordt herkend gedurende de basisschooljaren. ADHD komt bij ongeveer 7,2 procent van de kinderen voor. Vroeger werd gedacht dat deze stoornis… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 52

    52 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 Met de onverwachte opkomst van beide varianten is het speelveld van vliegtuigen die geschikt zijn voor gevechtsmissies als Close Air Support (CAS), Intelligence Surveillance and Reconnaissance (ISR), Persistent Air Support (PAS) en counterinsurgency (COIN) aanmerkelijk uitgebreid. Op dit moment… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 51

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 51 bers van klassieke auto’s hadden zich die zaterdagmiddag verzameld op het vliegveld om hun gezamenlijke hobby te delen en elkaars auto’s te laten en kunnen bewonderen. Wij liepen vanaf het vliegveld naar het motel dat we in het plaatsje… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 50

    50 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 VLIEGTRIP Door: René Hebels De nadering van het vliegveld van Stauning. Op Stauning bezoeken we het Danmarks Flymuseum. Jens stelde een ‘courtesy car’ ter beschikking waarmee we naar Odense konden rijden naar het hotel dat we al geboekt hadden.… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 49

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 49 Voordat we naar Flensburg vlogen, onze eindbestemming van de eerste dag, maakten we nog een stop op Husum-Schwesing. Halverwege de oude landingsbaan staat een hek dwars op de baan. De zuidkant van de landingsbaan is civiel, de noordkant is… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 48

    48 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 De eerste week van september was het fantastisch weer, en ook aan het begin van de tweede week van september zag het weer er goed uit om naar Denemarken te gaan. Daags voor vertrek besloten we dus in- derdaad… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 47

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 47 regionale luchtvaartmaatschappijen, chartermaatschappijen en vrachtver- voerders over de hele wereld. Het toestel is geschikt voor elke regio en wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor luchttoezicht, medische evacuaties en vluchtinspectie. Ook in Europa vervult het veel verschillende missies, zoals die van… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 46

    46 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 In 1984 ontving Cessna het typecertificaat voor de Cessna 208. De ro- buuste eenmotorige hoogdekker voor negen passagiers was geschikt voor uiteenlopende taken. Er volgde al snel een vrachtvariant, waar pak- ketvervoerder Federal Express brood in zag. Deze ‘Cargomaster’… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 45

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 45 Een helikopterbeurs mag je European Rotors eigenlijk niet noemen. Ook de opkomende markt van elektrisch verticaal stijgende en landende toe- stellen (eVTOL’s) heeft een plek op het evenement. Dat geldt eveneens voor autonome toestellen en andere belangrijke technologieën voor… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 44

    44 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 ONGECONTROLEERDE VELDEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Vliegveld Middenmeer VLIEGVELD MIDDENMEER IN HET KORT Baanrichting RWY 05 (rechterhand circuit) en RWY 23 (linkerhand circuit) Baanlengte 600 x 30 m, gras MTOW/MLW 890 kg Coördinaten N.52.48.54 – E.05.01.16 Channel 123.430… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 43

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 43 ERKENNING! Als in mei 2003 Vliegveld Middenmeer feestelijk wordt geopend, stapt een naburige akkerbouwer naar de bestuursrechter in Alkmaar, waarna het veld met onmiddellijke ingang wordt gesloten. De tijdelijkheid van de vergunning was onvoldoende geborgd, oordeelde de rechter. Geluk-… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 42

    42 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 Wie tegenwoordig komend vanuit het zuiden een overlandvlucht maakt naar Texel, passeert linksom of rechtsom een ongezien stukje lucht- vaarthistorie. Want in de Wieringermeerpolder lag al voor 1940 een mili- tair hulpvliegveld voor Fokker C.V’s en Fokker C.X’en die… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 41

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 41 luchtvaartmaatschappijen zelf hun regels bepalen, zorgt voor verbor- gen kosten en maken het moeilijker om prijzen te vergelijken, aldus een meerderheid van het EP. De EU-wetgeving inzake de rechten van vliegtuigpassagiers moet daarom worden herzien, zo vermeldt de resolutie.… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 40

    40 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 De top-10 op deze pagina’s is dus ook vooral ‘nice to know’. Het geeft een indruk van enkele thema’s die in 2023 de revue passeerden. Wat met name opvalt, is de ‘Belgische top-3’. Hoewel Piloot en Vliegtuig zich ook… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 39

    PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 39 Ook jij hebt van kindsbeen af vliegtuigen aanbe- den, nemen we aan? “Jawel. Maar ik ben nooit iemand van de vliegtuigmodelletjes en dergelijke geweest. Ik was vooral technisch geïnteresseerd. Dat kwam ook omdat mijn vader als architect naast zijn… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 38

    38 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2024 IN THE PICTURE Door: Goof Bakker CIRRUS SR22 TURBO G6 IN HET KORT Aantal inzittenden 4 Motor Teledyne Continental TSIO-550K (turbocharged 6-cilinder boxermotor) Propeller Hartzell Constant Speed 3-bladspropeller met composiet bladen Lengte 7,92 m Spanwijdte 11,67 m Hoogte 2,71… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 01-2024 – pag. 37

    IN THE PICTURE Foto: Erik Brouwer PEV_01-2024_HR_ITP-36-37.indd 36 05-12-2023 11:21 CIRRUS SR22T-GTS G6 CARBON N98BT EN N26VL PEV_01-2024_HR_ITP-36-37.indd 37 05-12-2023 11:2235-36-37-38_inthepicture.indd 37 14-12-2023 08:27