All Pages

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 71

    HAAL MEER UIT JE ABONNEMENT! Ontdek jouw voordelen en activeer je account. www.pilootenvliegtuig.nl/voordeel/ ‘Zo kan ik mijn grenzen steeds verleggen’ Cristian Schrik, professioneel fotograaf & piloot

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 70

    70 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 De laatste F-28 Fellowship? Minder dan tien F-28 Fellowships zijn wereldwijd nog operationeel waaron- der de Colombiaanse FAC1041. Begin augustus maakte dit toestel na lang- durig groot onderhoud bij Fokker Techniek op Woensdrecht een eerste testvlucht. Belle-Ile-en-Mer Voor leuke… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 69

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 69 HET VLIEGTUIG Type Piper PA-46-350P Malibu Mirage Registratie G-HYZA Constructienummer 4636130 Eerste vlucht 1997 Motoren 2 x YASA elektrische motoren DE BEMANNING Gezagvoerder 63 jaar Vliegervaring 34.620 uur Op type 12 uur (elektrische variant) Bron: AAIB India final report… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 68

    68 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 De piloot moet hiervoor het scherm in de gaten houden dat zich onder de gashendels bevindt. Wanneer hij opkijkt, ziet hij dat het vliegtuig al ver op downwind zit. Hij draait naar base en merkt dat ze snelheid ver-… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 67

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 67 nen een testgebied van 2 zeemijl rond Cranfield Airport en mag het niet gevlogen worden wanneer andere vliegtuigen in dit gebied actief zijn. TESTVLUCHT 86 Op donderdagochtend 29 april 2021 vliegt de Malibu, inmiddels voor- zien van een Britse… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 66

    66 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 De afgelopen jaren zien we een flinke toename van initiatieven om de luchtvaart duurzamer te maken. Een van de bedrijven die hiermee aan de slag zijn gegaan, is ZeroAvia, opgericht in 2017. De CEO, Valery Mif- takhov, wil een… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 65

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 65 BAE RJ70 IN HET KORT Bemanning 2 Passagiers 70 tot 82 Motoren 4 x Honeywell LF 507-1F Spanwijdte 26,19 m Lengte 26,34 m Leeggewicht 23.820 kg Startgewicht 38.101 Kruissnelheid 790 km/h Plafond 10.700 m Vliegbereik 3.800 km Een Avro… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 64

    64 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 deuren aan de andere kant de grondafhandeling plaats vinden. Dat ver- kort de omdraaisnelheid beduidend. Op vliegvelden met een minder goede uitrusting kunnen de passagiers gebruikmaken van ingebouwde, uitklapbare trappen. Dankzij zijn bijna-STOL-capaciteiten is de 146 een goed alternatief… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 63

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 63 Op 3 september 1981 maakte het prototype van de BAe 146-100 de eerste vlucht. Dit was een versie voor 70 tot 82 passagiers. In januari 1982 volgde de 146-200 voor 85 tot 100 passagiers. De BAe 146 is een… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 61

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 61 LAST MINUTE AIRBUS A330-900NEO De Malaysia Aviation Group (MAG) heeft de A330-900neo geselec- teerd voor het vernieuwingsprogramma voor de widebody-vloot van Malaysia Airlines. De eerste overeenkomst heeft betrekking op de aankoop van twintig R-R Trent 7000 aangedreven A330-900neo- vliegtuigen,… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 60

    60 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 Een goed gebruinde levensgenieter verschijnt in beeld die gepassioneerd begint te vertellen over zijn leven als vlieger. “Waar ik geboren en getogen ben, dan moeten we een eind- je terug. In januari 1949 in Hengelo. Daar ben ik gebleven… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 59

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 59 Het kabinet heeft het voornemen om het aantal vliegbewe- gingen op de luchthaven Schiphol te beperken tot 400.000. Dat is een enorme stap. Tot nu was groei niet al- leen het doel van Schiphol; het faciliteren ervan was ook… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 58

    58 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 Opmerkelijk detail: de KF-21 voltooide deze vlucht met vier Meteor- lucht-luchtraketten onder de romp, maar zonder andere hoofdappara- tuur zoals een infrarood-zoek-en-volgsysteem. De ontwikkeling van de KF-X werd in 2015 in gang gezet om bij de Re- public of… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 57

    PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 57 TAI Aksungur-wapenplatform met een lange vluchtduur. Doorontwikkelde Westland Lynx leverde de Wildcat op. Tiger gevechtshelikopters aan de kant heeft gezet en AH-64 Longbows van Boeing heeft besteld, en dat ook Noorwegen van de ene op de an- dere dag… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022 – pag. 56

    56 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 INDUSTRIE Door: Fred Willemsen schwader 33 gebaseerd op de Fliegerhorst Büchel. De F-35’s nemen de tactische nucleaire rol over van de Tornado’s. De Duitse vliegers krijgen hun typetraining in Arkansas in de Verenigde Staten. Lockheed Martin hoopt op nog… Lees verder →