All Pages

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 72

    229×300.indd 1 19-12-2023 14:38 Less distraction. Less noise. Less pulling you away from the joys of flight. With unparalleled comfort and three selectable modes of active noise cancellation, the Bose A30 Aviation Headset enables flight the way it was intended. N E W BOSE A30… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 70

    70 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 Pilot report: Piper M600 We stappen aan boord van het parade- paardje uit de stal van Piper Aircraft: de M600. Het toestel dat we mogen ervaren, is net met vier tussenstops de Atlantische Oceaan overgevlogen en staat op het… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 69

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 69 22 augustus 2023 Beechcraft C99 Commuter (N55RP) Wiggins Airways 2 (2) Litchfield, ME, Verenigde Staten Tijdens een trainingsvlucht raakte de Beech C99 in een duikvlucht waar het toestel niet meer uit kwam. Het crashte in een bosachtig gebied, waarbij… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 68

    68 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 ONGEVALLENANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network (https://aviation-safety.net) 20 mei 2023 Viking Air DHC-6 Twin Otter 400 (N153QS) Seafly LLC 2 (2) Grote Oceaan De met drijvers uitgeruste Twin Otter 400 was vertrokken van Santa Rosa, Californië, voor… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 67

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 67 Bijschrift ?? ? ? ?? ?? Op een hoogte van 721 ft (220 m) ontkoppelde de pi- lot flying de automatische pi- loot en vroeg om de selectie van flaps 30. De instructeur bevestigde deze selectie, maar de flaphandel… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 66

    66 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 Je zou verwachten dat bij een toename van het vliegverkeer het aantal ongevallen meegroeit. Niets is minder waar. Het aantal dodelijke onge- vallen (7) was vorig jaar lager dan in 2022 (15), evenals het aantal slachtoffers: 108 ten opzichte… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 65

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 65 condaire taken, zoals voor de opleiding tot zeewaarnemer en mitrailleur- schutter. Intussen waren door Nederland in Engeland Fairey IIID-boord- verkenners aangeschaft, maar na teleurstellende resultaten met deze vliegtuigen werden de W-A’s vanaf maart 1928 tot medio 1932 op- nieuw… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 64

    64 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma te leveranties. Eind 1918 werd de vliegtuigbouwafdeling gevestigd aan de Keileweg 9 te Rotterdam. Op 15 november 1918 kreeg Van Berkel een contract voor de bouw en aflevering van 35 watervliegtuigen,… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 63

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 63 De W.12 was een ontwerp van Ernst Heinkel en maakte zijn eerste vlucht op 20 februari 1917. De constructie was van hout met een triplex bekleding. De roeren waren van staalbuis met linnen bekleding. De romp liep schuin omhoog… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 62

    62 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 Op 22 april 1918 moesten de Duitse vliegers A. Walter en L. Wuggarer met hun Hansa-Brandenburg W.12-watervliegtuig door brandstofgebrek een noodlanding maken ten zuiden van het waddeneiland Rottum. De strandwacht waarschuwde de Nederlandse autoriteiten, waarop een af- haalploeg van… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 61

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 61 MOTORPROBLEMEN – TEUGE Op 16 juni 2023 zou een Fokker S.11 (PH-ACG) van Teuge naar Lely- stad vliegen. Na het tanken stegen de twee piloten op. Ze maakten eerst nog een touch-and-go. Direct na het loskomen bleek echter dat… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 60

    60 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 Bijschrift ?? ? ? ?? ??Opnieuw een technicus in deze rubriek, maar natuurlijk wel met een heel ander verhaal en uiteraard een andere ge- schiedenis. “Ik ben geboren in Rotterdam en mijn jeugd heb ik doorgebracht in Veldhoven. Dat… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 59

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 59 Bijschrift ?? ? ? ?? ?? Registr. Datum Fabrikant Model Serienummer Reden Bijz. Door: Ruud Vos – Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) PH-1295 22.11.2023 Schempp-Hirth Nimbus-3DT 45 Op verzoek Pow. Sailpl. PH-1515 13.11.2023 Schempp-Hirth Nimbus-4T 10 Op verzoek… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 58

    58 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 Registr. Datum Fabrikant Model Serienummer Reden Bijz. Registr. Datum Fabrikant Model Serienummer Reden Bijz. REGISTER NEDERLAND NEDERLANDS BURGERLUCHTVAARTREGISTER Motorvliegtuigen Inschrijvingen PH-0C8 03.11.2023 Aerospool s.r.o. WT 9 600 NG RG DY-828D PH-1680 26.10.2023 Binder Motorenbau EB29DR 61 Homebuilt PH-1691 13.12.2023… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 57

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 57 Bijschrift ?? ? ? ?? ?? Luchtvervoer is erg veilig, veiliger dan bijvoorbeeld de auto. Maar dat was lang niet vanzelfsprekend. Nu wel: veiligheid brengt geld op. Zo’n veertig jaar geleden woedde er in vakbladen een felle discussie over… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 56

    56 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 HISTORIE Door: Jozef Mols DE NORTH AMERICAN SABRELINER IN HET KORT Aantal plaatsen 2 Passagiers 7 Motor 2 x Pratt & Whitney J-60 P-3 Lengte 13,41 m Hoogte 4,88 m Spanwijdte 13,56 m MTOW 8.460 kg Kruissnelheid 803 km/h… Lees verder →

  • Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024 – pag. 55

    PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 55 Het prototype van de civiele versie – model NA-265 – maakt zijn eerste vlucht in september 1958. Het toestel wordt aangedreven door twee General Electric J85-turbojets. Het krijgt in april 1963 de typegoedkeu- ring van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.… Lees verder →