Nieuws

ROTTERDAM – Vliegtuigbouwer Embraer heeft donderdag (30 november) een voorlopige samenwerkingsovereenkomst (MoU) getekend met het Netherlands Industries for Defense & Security (NIDV). Het akkoord in hoofdlijnen moet leiden tot een grotere inbreng van Nederland in de producten van Embraer, dat specifiek de C390 Millennium en A-29 Super Tucano noemt.

Embraer werkt op meerdere terreinen al samen met Nederlandse bedrijven en kenniscentra, maar zegt die relatie te willen intensiveren. Voor de Braziliaanse fabrikant liggen er kansen in Nederland. Het bedrijf wil graag een voorlopig verkoopakkoord voor vijf C-390-transportvliegtuigen aan Nederland omzetten in een definitieve deal.

Volgens Embraer geeft het MoU structuur aan “een gezamenlijk raamwerk gericht op het verkennen van aanvullende kansen die aansluiten bij de prioriteiten van de Nederlandse Defensie-industriestrategie”. Centraal doel daarbij zijn bijdragen van ‘het Nederlandse ecosysteem’ aan de toeleveringsketen van het Embraer C-390-programma voor exportmarkten. Naast Nederland hebben ook enkele andere Europese landen zich voor de C-390 bij Embraer gemeld.

De MoU werd van Braziliaanse zijde getekend door topman Bosco da Costa Junior van Embraer Defence & Security, die eerder dit jaar in een interview zei dat Nederland ook belangstelling voor de A-29N Super Tucano heeft. Nederland is op zoek naar een nieuw basistrainingsvliegtuig voor de opleiding van militaire vliegers, maar de A-29N is een toestel voor een later stadium in de opleiding. Het kan bovendien gebruikt worden voor lichte aanvalstaken.

‘Plannen voor opvolging PC-7 niet gewijzigd’
Embraer ontwikkelt Europese NAVO variant A-29

Bosco da Costa Junior van Embraer en NIDV-directeur Hans Huigen na de ondertekening.

3 reacties op “Embraer verstevigt banden met Nederlandse industrie

  1. Bij Luchtvaart Hobby Shop Aalsmeerderbrug is nog een 52 pagina’s tellend en van veel kleuren foto’s voorziene boek te koop voor slechts Euro 17,95 over de Kawasaki C 2. Ik heb het zelf ook gekocht.
    Ik begrijp zelf niet waarom Nederland en die andere landen de C 2 OOK niet hebben overwogen, want die is inderdaad een stukje groter dan de Embraer C 390 en vult het gat tussen de C 17 en C 390. Misschien was de prijs, de leveringsvoorwaarden of omdat de KLM al een horde Embraer’s in dienst heeft dat men voor de Brazilianen gekozen heeft of dat men om tactische redenen naar Samba land is gegaan of dat ze het gewoon weg niet wisten dat in het land van de Rijzende Zon OOK een vergelijkbaar toestel te koop is en wat afstand betreft niet veel uitmaakt. De C 390 cockpit lijkt een beetje op een kikker met de grote ramen. De C 2 is trouwens een verdere ontwikkeling van de veel kleinere C 1.

    Het is wel te betreuren dat men in Europa verschillende cargo toestellen hanteert, de een kiest voor de Airbus A 400 m, de ander voor de Yanks met de C 130 J en weer een ander voor de Braziliaanse C 390. niet homogeen en dat kan in crisistijd flinke nadelen opleveren denk ik. Heterogeen omdat ieder land naar z’n eigen toko kijkt en van goede samenwerking amper sprake is, maar dat geldt voor meer zaken binnen de NATO…

  2. AJS Pouw schreef:

    Mee eens zoek het eens in Japan de Kawasaki C-2 heb ik van binnen en buiten mogen bekijken groter een echte kleinere C-17 met veel meer laad capaciteit dan de C-390 vind ik trouwens net een iets grotere C-295m!

  3. drs E.Klijsen schreef:

    Nederland geeft weer voor een spotprijs zijn kennis weg, zoek t eens in Japan!