Nieuws


KEULENRolls-Royce (R-R) meldt naar eigen zeggen dat er opnieuw een belangrijke mijlpaal is bereikt, een primeur in de wereldindustrie, in zijn waterstofonderzoeksproject. Tests met een volledige ringvormige verbrandingskamer van een Pearl 700-motor bij DLR in Keulen, die op 100% waterstof draait, toonden aan dat deze brandstof kan worden verbrand onder omstandigheden die een maximale stuwkracht bij de take-off garanderen.

De sleutel tot die prestatie was het succesvolle ontwerp van grote sproeiers om de verbranding te regelen. Nu R-R samenwerkt met de Loughborough University in Groot-Brittannië en het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR), is naar eigen zeggen bewezen een cruciale motortechnologie te hebben die een nieuwe belangrijke stap gemarkeerd op weg naar het mogelijk maken van waterstof als vliegtuigbrandstof.

Zowel R-R als partner easyJet streven ernaar om vanaf het midden van de jaren 2030 te lopen bij de ontwikkeling van waterstof verbrandingsmotortechnologie die een reeks vliegtuigen kan aandrijven, inclusief vliegtuigen in het marktsegment met kleine romp.

Vorig jaar zorgden easyJet en Rolls-Royce voor een eerdere wereldprimeur door met succes een moderne vliegtuigmotor, een AE2100, op groene waterstof te laten draaien in Boscombe Down, VK

Foto’s: Rolls-Royce.

7 reacties op “R-R weer stapje verder met waterstof aandrijflijn

  1. Hans Peperkamp schreef:

    Daarnaast kunnen we zelf waterstof produceren.En de nieuwste kernfusiereaktoren werken met waterstoffusie,en geen kernafval.maar ook R-R heeft de SMAl Modular kernfusie ontwikkeld.ziet via:yotube.nl en via:ITER,in aanbouw in Zuid Frankrijk,en in Duitsland de Wendelstein 7-X Stellerator de nieuwe energiebronnen,werken op basis van waterstof.tik in:Mitter der Energiewende in der Black-out,en Plotzlich Dunkel,netstroom uitval als de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning zal verlopen.Bolivien im lithium Rausch,en ZDF HD planet e der ware preisoep von elektroautos,geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden in die zeer corruptelanden,waar mensenrechten totaal niet gelden,en dat is het dilemma in de aanschaf van alles waar lithium-batterijen oa,E-Auto’s en E-vrachtwagens/E-vervoersbussen mee rijden.Vooral de Nederlandse Kabelkijkijkers worden voor dom gehouden inzake de nieuwste technologische ontwikkelingen tov de Schotelbezitters,die meer de exacte waarheden ontvangen en FTA(FREE TO AIR),vooral de vele Duitse omroepen,geven de MODERATORS en beschikken over meer technologische kennis dan bij de NPO/Commerciële die tomeloze Talk-Show TV praatprogramma’s.het zal nooit over techniek gaan,vandaar ook alle fricties in onze samenlevings-verbanden.Het is om te huilen,wat ze de KabelKijkers aandoen,inzake de ontwikkelingen van waterstof-gebruik,en de exacte waarheden en bevindingen.afz:een nieuwe generatie Senioren,die over heel veel kennis beschikken,vooral wat wel en niet mogelijk in de Techniek.

  2. K. M. Van Korlaar schreef:

    Voordat we gaan stoppen zal eerst een Einstein of Edison moeten opstaan, tot zolang blijft het kwakkelen. 600 kg aan accu’s dat gaat het niet redden.

  3. Simon schreef:

    Ik ben voorstander van waterstof,de zuiger motoren kunnen allang op waterstof rijden,is allang bewezen

  4. Nanno Huizing schreef:

    Nu nog automotoren efficiënt op watorof laden dtaaien dan zijn we de eletruce aoto’x af !

  5. Eddie schreef:

    Wil lord de schriver ook eerst even kijken naar zijn eigen tikfouten voordat hij commentaar plaatst over tikfouten.

  6. Lord Stefan van Goch schreef:

    Wil de schriver van dit bericht eerst even kijken naar tikfouten, vooralleer hij / zij het plaatst? Het is TAKE-OFF en heeft niks met tak(ken) te maken! Thanks!

  7. hans peperkamp schreef:

    Ziet via:waterstofmagazine.nl de waterstof-aandrijvingen en via: ovmagazine.nl recente reaktie’s de ingezonden reaktie’s inzake waterstof.