Nieuws

AMSTELVEEN – De Air France-KLM Groep heeft dinsdag (26 september) aangekondigd dat zij van plan is een order te plaatsen voor vijftig Airbus A350-900’s en A350-100’s. Ook zijn kooprechten vastgelegd voor veertig extra vliegtuigen. De nieuwe A350’s gaan bij Air France en KLM vliegtuigen van de vorige generatie vervangen: de Airbus A330’s en de oudere Boeing 777’s.

De nieuwe bestelling voor de A350 komt bovenop een bestaande order van Air France-KLM voor 41 Airbus A350-900’s. Die zijn allemaal voor Air France bedoeld, 22 zijn er inmiddels geleverd. Daarnaast staat bij Airbus een order open voor acht A350 Freighters, waarvan er vier naar Air France Cargo gaan en vier naar Martinair.

Met deze gecombineerde orders zou Air France-KLM met 99 definitief bestelde exemplaren de grootste vliegtuigexploitant van de A350-familie ter wereld kunnen worden.

De eerste leveringen worden verwacht in 2026 en lopen door tot en met 2030.

3 reacties op “Grote order Air France-KLM voor Airbus A350 (foto’s)

  1. …Slechte verliezers…
    Als de Amerikanen tegen maatregelen willen nemen omdat een grote Europese luchtvaartmaatschappij een grote order plaats bij een Europese vliegtuigfabrikant, dan zijn het slechte verliezers @Klosteren. In het verleden heeft men kunnen profiteren van grote Europese orders bij Boeing en Douglas. Jarenlang was onder andere KLM grootverbruiker van de Douglas vliegtuigen, heeft zelfs een DC 5 als een van de weinige zo niet enige in dienst gehad en bij Boeing was men ook kind aan huis.
    Dat men nu voor een product kiest die het beste bij hun verdien model past nadat men al eerder veel A 320neo toestellen had besteld is feitelijk logisch.

    In het KLM blad Holland Herald staat bij de weergave van de KLM vloot zelfs het volgende :”The Airbus A330’s advanced cockpit design makes it possible for pilots to fly its sister aircraft, the A350, with just eight days of training, and without the need for full flight-simulater sessions”, citaat uit de recente september uitgave.
    Met andere woorden, de omscholing voor de huidige A 330 vliegtuigen levert een win-win situatie op en kostenbesparing door ze de piloten te behouden voor de maatschappij en kosten effectief om te laten scholen naar de A350 familie en dat is voor Boeing piloten lastiger en zij moeten dan w e l een simulator omscholing krijgen.
    Binnen de maatschappij krijg je dus twee groepen zoals door mij al eerder beschreven in een vorige reactie. Boeing krijgt nu wel orders voor hun Dreamliner, heb zelfs met de PH-TFL van TUI naar Curacao mee gevlogen en dus genoeg om de mensen in de Boeing fabrieken aan het werk te houden, maar het “zorgenkindje” Boeing 777 X is blijkbaar voor Air France – KLM geen optie anders zou men ook de vrachtversie van de Boeing 777 hebben gekozen en niet de Airbus A350 freighter.

    In 1984 vloog ik samen met mijn vader zaliger en broer en nog ruim 200 andere mensen met een KLM Airbus A310 PH-AGA Rembrandt voor een speciaal bezoek aan de AIrbus fabriek in Toulouse. Bij aankomst gingen OOK de stewardessen, piloten en zelfs een grondwerktuigkundige mee naar Zuid Frankrijk en waren wij de eerste groep Nederlanders die de fabriek en test centra gingen bezoeken en onder de indruk waren van de productie van de toen geproduceerde Airbus vliegtuigen. Een groepsfoto haalde destijds zelfs de lokale media en na terugkomst mochten wij zelfs op het platform op Schiphol en in de cockpit kijken en de catering aan boord was goed. Op de heenweg een smakelijk Business class ontbijt en op de terugvlucht een heerlijke Oosterse diner maaltijd waar menigeen niet genoeg van kon krijgen. Wij hadden ontzettend genoten van deze speciale charter vlucht en een speciale folder met doorzicht tekening van de KLM A 310-200 heb ik nog en koester die. Sinds dat bezoek is Airbus gegroeid en heeft het vliegtuigen in hun portfolio die gretig aftrek vinden bij de klanten en waar veel reizigers van profiteren. En dan moeten die Yanks om het maar oneerbiedig te zeggen niet zeuren, per slot van rekening hebben zij jarenlang de luchtvaart wereld weten te domineren. En waarom moet men in Europa altijd Amerikaans materieel kopen als we in Europa ook goede producten kunnen maken ?
    In de tussentijd moeten ze bij Boeing maar orde op zaken stellen en zorgen dat : A) hun vliegtuigen geen mankementen vertonen, B) foutloos gemaakt worden en C) de betrouwbaarheid en dito kosten weer goed komen, want daar schort het aan.
    En Airbus en Europa, dus ook AIr France – KLM, laat je niet van de wijs maken door eventuele slechte verliezers aan de overkant van de grote plas ! …

  2. Klosteren schreef:

    De Amerikanen zullen keuze van Air Franche en.KLM niet waarderen.
    Tegen acties kunnen zeker verwacht worden.
    Landingsrechten e.d. zullen met mondjesmaat verlernd worden. De Amerikanen kunnen europa veel pijn bezorgen.

  3. 1) Proficiat Air France – KLM met de Airbus order !
    2) Het is eigenlijk wel logisch dat men voor de A 350 kiest:
    A. omdat men ook de A 350 vracht toestel voor Martinair heeft gekozen
    B. omdat men eerder voor de A320 en A321 bestellingen heeft gedaan
    C. Air France al langer met de A 350 vliegt en ervaring heeft opgedaan
    D. men in feite al veel eerder dit type in de KLM vloot wilde hebben, maar de lobby en voorkeur voor de Dreamliner overwon. Er was al eens een model 1/200 van de KLM A 350-900 verschenen, heb er een van op de cockpit neus na die een beetje verschilt met de werkelijkheid
    E. vertraging bij de Boeing 777 X is en ook de B 787 z’n problemen kent en de A 350 beter de taken van B 777-200 kan overnemen of men zou meer Dreamliners moeten kopen
    F. piloten eventueel zowel de A 320/321 en A 350 kunnen vliegen, of zowel de vracht als passagiers vliegtuigen kunnen besturen
    G.piloten van de A 330 relatief makkelijker omgeschoold kunnen worden naar de A 350 en de systemen van Airbus kent, anders dan bij de Boeing garde.
    H. er een pool ontstaat van B 777-300 en B 787-9 en -10 en een groep A 320/321 en A 350 met elk zijn werkgebied
    i. de A 350 ruimer is door z’n bredere romp dan de smallere Dreamliners
    J. de A 350-1000 ook taken van de huidige B 777-300 waarvan de KLM nog 1 heeft kunnen kopen, kan overnemen en al bij andere bekende maatschappijen als Singapore Airlines goede diensten bewijst
    K. de A 350 het derde Airbus wide body toestel wordt bij de KLM na de A 310-200, de A 330-200 en -300
    L. men nu gelukkig toch Europees denkt bij “gebrek” aan een beter alternatief, al zullen anderen zoals Air Canada wel voor de Boeing 787 kiezen
    M. de A 350 voor meer Nederlanders ook een goede buur wat geluidshinder en emissie betreft zal zijn en men ook kan genieten van het comfort van dit toestel en wellicht extra financieel voordeel van Airbus ontvangen heeft. Ik wens de groep veel succes met de nieuwe aanwinsten toe !