Nieuws

DE BILT – Fokker Next Gen heeft gekozen voor een samenwerking met Dassault Systèmes bij het ontwikkelen van de Fokker 100 met waterstofaandrijving. Dassault Systèmes is de leverancier van het 3DEXPERIENCE-platform, een cloud-omgeving dat onderdak biedt aan de processen van het ontwikkelen en produceren van het vliegtuig.

Het platform van Dassault Systèmes zal de basis vormen voor de ontwikkeling van het door waterstof aangedreven vliegtuig, dat Fokker Next Gen eerder dit jaar aankondigde. Het moet een toestel worden voor 120 tot 150 passagiers met een bereik van 2.500 km.

Een waterstof-variant van de Fokker 100 is de nieuwste poging van Fokker Next Gen om de regionale vliegtuigen van Fokker nieuw leven in te blazen. Door te kiezen voor een duurzame aandrijving, hoopt het bedrijf ruim 25 jaar na het faillissement van Fokker weer aan te kunnen haken bij actuele ontwikkelingen in de markt.

Fokker Next Gen is een onderdeel van Panta Holdings. Eind juli overleed de oprichter en CEO van Panta, Jaap Rosen Jacobson.

5 reacties op “Dassault Systèmes levert ontwerpsoftware Fokker NG

  1. …Perspectief…
    Het gemis van Fokker als vooraanstaande vliegtuigbouwer is anno 2023 nog altijd voelbaar. Fokker en zijn nazaten zijn weliswaar als toeleverancier en neven activiteiten zoals de zakenluchtvaart en vliegtuig onderhoud
    actief, maar de wens om een echt compleet vliegtuig te produceren die net zo succesvol is als haar illustere voorgangers, daar ontbreekt het aan.
    Een nieuwe generatie vliegtuigen die op waterstof vliegen verdient zeker een kans, want eens raakt onze fossiele brandstof eens op. De natuur heeft er miljoenen jaren over gedaan om het product aardolie en het daaruit voortgekomen kerosine de motor van de luchtvaart te zijn. Misschien moeten we juist als gemeenschap het terecht voorover hebben om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en stimuleren om de luchtvaart kennis niet alleen op peil te houden, maar de technische ontwikkelingen voor een breed spectrum mogelijk te maken en in dat opzicht kan ik mij vinden in de stelling van Anton S.
    De financiele offers van nu, vormen de basis voor de toekomst waarin Fokker die met kwalitatief goede toestellen de wereld veroverde denk aan de Fokker 27 en in mindere mate de F 28, een rol mag blijven spelen. Aan het product en comfort en vlieg kwaliteiten van de F 70 en F 100 mankeert feitelijk niets, het zijn de motoren en de brandstof en verdere avionica die het nieuwe elan van een Fokker NG – nieuwe generatie – nieuw leven kan inblazen en Nederland die de neiging heeft steeds meer anti-luchtvaart te zijn, kan helpen om de technische kennis en kunde op peil te houden. Dat we er daarom in velerlei opzichten een offer moeten geven hoeft niet negatief te zijn als we gedreven en met passie blijven werken aan een luchtvaart product waar we hopelijk weer eens trots op mogen zijn. De toekomst zal uitwijzen of een Fokker NG de gestelde doelen zal behalen, maar aan de ijver en inzet van de betrokkene heb ik geen twijfels. Daarom wens ik hen daar veel succes toe !

  2. Anton S. schreef:

    De Cost Gaet voor de Baet uyt !
    Dit oerhollandse gezegde is de positieve keerzijde van “bodemloze put”.

    Dat wij, naast particuliere investeerders, ook gemeenschapsgeld inzetten om dit project letterlijk van de grond te krijgen heeft ermee te maken, dat wij het voor ons land van belang vinden in deze industrietak, als kenniseconomie mondiaal een plek te veroveren.

    Daarnaast is het ook strategisch van belang dit soort kennis hier te ontwikkelen, omdat het ons in een rap geopolitiek veranderende wereld onafhankelijker maakt en kansen biedt op ontwikkeling van eigen hoogwaardige maakindustrie.

  3. Raymond schreef:

    Rob,
    Netherlands Aircraft Company (v/h Rekkof) heeft subsidie ontvangen voor de ‘nieuwe’ Fokker, maar nu blijkt de Fokker NG ook geld uit het klimaatfonds gekregen te hebben.
    Dus er vloeit helaas wel belastinggeld in deze bodemloze putten.

  4. Rob Berg schreef:

    Beste Raymond,
    vraag mij af welk belastinggeld er naar de bedrijven is gegaan die jij hier noemt. Ik weet niet beter dan dat dit particuliere initiatieven zijn.
    Groet Rob

  5. Raymond schreef:

    Zucht, hoop alleen dat er geen belastinggeld meer naar deze bodemloze put gaat.
    Fokker NG, Rekkof of whatever. Dit gaat ‘m niet meer worden.