Nieuws

KEMBLE — ZeroAvia heeft een krachtige, lichtgewicht compressor ontwikkeld voor gebruik bij op brandstofcellen gebaseerde luchtvaartvoortstuwingssystemen, waaronder de eerste ZA600 waterstof elektrische aandrijflijn.


Voor de werking van waterstof-brandstofcellen is veel zuurstof nodig. Daarbij moeten op grote hoogte compressoren krachtig en efficiënt zijn, zonder onnodig gewicht toe te voegen aan het voortstuwingssysteem.

De nieuwe compressor is volgens het bedrijf een wereldprimeur, speciaal ontworpen en getest om te voldoen aan alle vereisten met betrekking tot door waterstof brandstofcellen aangedreven luchtvaartvoortstuwingssystemen.

De eerste tests van de ZeroAvia compressor geven aan dat deze zeer stabiele prestaties levert over een breed scala aan vereisten voor stroomvoorziening en werkomgeving. De compressor ondersteunt brandstofcel systemen tot 900 kW (1.223 pk), is vele malen krachtiger dan alle bestaande brandstofcel compressoren en biedt volgens het bedrijf een superieure vermogensdichtheid.

De compressor draait op het vermogen dat wordt geleverd door het centrale elektrische voortstuwingssysteem, waardoor de extra omvormer en elektromotor die normaal nodig zijn in brandstofcel systemen overbodig worden. De daaruit voortvloeiende vermindering van de complexiteit zal volgens ZeroAvia de certificering van de aandrijflijnen versnellen.

De compressor wordt in de nabije toekomst kernonderdeel van zijn eerste twee waterstof elektrische motoren: de ZA600 voor vliegtuigen met 9-19 zitplaatsen die tegen 2025 in gebruik moeten worden genomen, en de ZA2000 voor vliegtuigen met 40-80 zitplaatsen die in 2027 op de markt moet komen.