Nieuws

BRUSSEL – Brussels Airlines is er in geslaagd haar jaarresultaat te verbeteren. In 2022 vervoerde de maatschappij 6,8 miljoen passagiers, een stijging met 96 procent ten opzichte van 2021. De omzet steeg tot 1.217 miljoen euro, wat 117 procent hoger is dan in 2021.

De eerste maanden van 2022 werden nog beïnvloed door de gevolgen van de coronapandemie. Ook zes stakingsdagen hadden een negatieve impact. De sterk winstgevende tweede helft van het jaar – inclusief het hoogste kwartaalresultaat in de 20-jarige geschiedenis van de maatschappij – volstond niet om de gecumuleerde verliezen in het eerste halfjaar te compenseren.

Brussels Airlines sluit het jaar af met een verlies van 74,1 miljoen euro, een verbetering van 115 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar. De maatschappij meldt erin geslaagd te zijn haar businessplan te versnellen, wat zich vertaalt in een groei van de vloot, nieuwe aanwervingen en vervroegde terugbetaling van het stabilisatiepakket aan de Belgische regering. Dit laatste was mogelijk dankzij de steun van moederbedrijf Lufthansa.

Brussels Airlines zal ook in zee gaan met wetlease-specialist CityJet, die gedurende de zomerperiode twee regionale CRJ-vliegtuigen zal inzetten voor vluchten naar secundaire markten zoals Bordeaux en Billund.