Nieuws
Foto: Fokker Services Group

HOOFDDORP – Fokker Services Group heeft de opdracht gekregen om een koper te zoeken voor het voormalige regeringsvliegtuig, de Fokker 70 PH-KBX. Het toestel verliet Nederland in 2017 en vloog sindsdien in VIP-configuratie voor Alliance Airlines uit Australië.

Alliance Airlines liet het tweede deel van de Nederlandse registratie intact en registreerde het vliegtuig in Australië als VH-KBX. De luchtvaartmaatschappij is de grootste gebruiker van Fokker-vliegtuigen wereldwijd en heeft er nog ongeveer 35 in gebruik. Het gaat om Fokker 100’s en Fokker 70’s.

Het voormalige regeringsvliegtuig biedt plaats aan 24 passagiers. Het is uitgerust met een cabine voorin het vliegtuig met totaal twaalf VIP-stoelen en achterin, gescheiden door opbergkasten, een cabine met drie rijen met elk vier eerste klas-stoelen. Het vliegtuig is voorzien van een in-flight entertainment systeem en een satellietverbinding voor communicatie en internet.

Daarnaast beschikt de Fokker 70 over een ruime boordkeuken, aparte ruimte voor een extra bemanningslid, garderobe en opbergkasten, en twee toiletten. Het vliegbereik bedraagt meer dan 4.000 km.

De VH-KBX is volgens Fokker Services Group “altijd perfect onderhouden geweest” en heeft relatief weinig gevlogen. De Fokker 100’s en 70’s zijn ontworpen voor 90.000 starts en landingen. De wereldwijde F100- en F70-vloot is ondanks hun leeftijd gemiddeld genomen nog niet op de helft van die ontwerpgrens. In het geval van de VH-KBX staan zelfs minder dan 10.000 vluchten ‘op de teller’.

Fokker Services Group liet eerder aan Piloot en Vliegtuig weten dat het “volledig toegewijd is” om de Fokker-gebruikers tot ten minste 2030 te ondersteunen. Als er voor het voormalige Nederlandse regeringsvliegtuig een koper gevonden wordt, kan het toestel dus nog zeker zes operationele jaren mee.

Foto: Fokker Services Group
Foto: Fokker Services Group
Foto: Fokker Services Group

11 reacties op “Fokker brengt ‘koninklijke’ Fokker 70 weer op de markt

  1. In 1975 verbleef ik op de luchthaven van Semarang, de hoofstad van Midden Java bij een pleegzus van mijn moeder. Op slechts 50 meter afstand keek ik recht in de motoren van de Fokker 28 het werkpaard van Garuda Indonesia waarmee ik eerder met de PK-GVM Cimandiri vanuit Jakarta Kemayoran Airport was geland. 6 Weken lang genoten mijn broer en ik van de aankomst en vertrek van deze mooie Fokker toestellen en ’s avonds, als het laatste vliegtuig was vertrokken, liepen wij zelfs de warme startbaan op en met een heerlijk zwoel windje van de Java zee was het voor ons als vliegtuig liefhebbers een waar feest. Er kwam ook andere vliegtuigen, maar de Fokkers voeren de meeste vluchten uit. In latere jaren heb ik er diverse keren ook in Nederland mee gevlogen. Dat de Fokker F 28 serie waartoe ook de Fokker 70 behoort geen verkoop succes is geweest, is te betreuren, maar bepaalde technieken vonden wel in hun weg in andere vliegtuigen van de concurrent. Dat er mismanagement is geweest komt vaker voor ook bij andere bedrijven. Maar sinds mijn verblijf op Semarang Kalibanteng airport vlakbij het gelijknamige Ereveld die mede beheert wordt door de Nederlandse Oorlogsgaven Stichting OGS, is mijn passie voor Fokker onmiskenbaar groot gebleven. Ik hoop dat de PH-KBX een goed plekje zal vinden, want dat heeft het wel verdient !

  2. Mathieu Paardekooper schreef:

    Fokker is niet failliet gegaan door een slecht product maar door eigenwijsheid en mismanagement. Velen denken met weemoed terug aan vroeger, maar de mens is geneigd enkel het goede te onthouden. Fokker was niet succesvol. Ondanks de kwaliteit en technologische innovatie was het niet in staat om voldoende toestellen te verkopen im financieel gezond te zijn. Het hing voortdurend aan het infuus van de overheid. Met de RSV affaire in het achterhoofd snap ik heel goed dat de overheid besloten heeft geen geld meer in het bedrijf te steken. Wat DASA er mee heeft gedaan is een heel ander verhaal.

  3. @van Dijk

    Torenbeek… …heb ik nog les van gehad. Ik besef ineens dat ik veel ouder ben dan ik me voel. 🙂

  4. Maak de PH-KBX een “cultureel erfgoed” toestel van. Inderdaad dat Nederland vaak heel snel af wilt van z’n (industrieel) erfgoed. Of het nu om de voormalige steenkolenmijnen gaat in Zuid-Limburg die na de sluiting direct werden gesloopt en er feitelijk op een klein gebouwtje na niets meer aan herinnert, een verdwaalde straatnaam bord daargelaten, de textiel industrie of het Fokker verleden, alles moet snel opgeruimd worden en dat is helaas een typisch Nederlands kenmerk vrees ik. De Fokker 70 vindt z’n opvolgers nu in Brazilië waar Embraer het stokje nu heeft overgenomen en wat capaciteit betreft in de Fokker 100 en 70 was terug te vinden. Het is dat het toestel een vliegbereik met extra tanks heeft van “maar” 4000 km, anders zou het voor Max Verstappen ook een comfortabel vliegtuig zijn geweest, maar die vliegt al rond met een niet Nederlands toestel.de Falcon 900 EX en een vliegbereik van 7800 km. Zo heeft ieder zijn speeltje, maar voor wie wordt de PH-KBX dan…?

  5. Ir.A.F. van Dijk schreef:

    Dit Fokker F70 vliegtuig was een schitterend rondvliegend reclamebord voor de gedegen Hollandse vliegtuigbouwkennis & -kunde
    Maar alles dat in Nederland de kop boven het maaiveld uitsteekt moet kapot getrapt.
    Ook KLM vond Fokker eerst niks maar werd door de overheid gedwongen, en het bleek de “Kip met de Gouden Eieren” waarmee door hub-vluchten decennialang heel veel geld in het laatje kwam.
    Nou overheid, neem dus terug die Fokker, laat m met de boeken van em prof. Egbert Torenbeek zorgvuldig updaten t.b.v. de Caraïbische 2-engine crossing (motoren) en laat m dan weer als prima Nederlands reclamebord door de Koning rondvliegen.
    Te duur ? Oh, die B737 is specifiek schoner & zuiniger ? Joh, wat vertel je nu ?
    Ach overheid, leer eris echt rekenen: dus niet specifiek, maar absoluut, en dan wint de F70 het glansrijk van die 737 !

  6. Martin van Genderen schreef:

    Omdat ik met een Iraanse ben getrouwd heb ik binnenvluchten gemaakt met Iranair die door de sancties gedwongen met een Fokker 100 vliegen.

    Ik was de eerste keer verbaasd toen ik erachter kwam.
    Prima gevlogen, hoor.

  7. Mag je die Fokker 100 ook van binnen bekijken Hans net als de KLM Boeing 747 PH-BUK waar ik mede donateur van ben toen men het naar Lelystad bracht, dat zou leuk zijn, de vaderlandse luchtvaart compleet maken. Ooit heb ik met een Fokker 70 een KLM retourvlucht Amsterdam – Toulouse met mijn ouders gemaakt en kon zo mij indenken hoe het in de KBX zou zijn qua ruimte, het was een mooie KLM Dagvlucht mét bezoek aan de cockpit tijdens de vlucht (!) om over de talloze Fokker 28 vliegreizen in Indonesië maar te zwijgen, want die waren ook érg leuk net als een F 27 van Kalimantan naar Java. Fokker vliegtuigen , ik koester ze !

  8. Hans Peerenboom schreef:

    Bij het Aviodrome, in Nederland nog het enigste luchtvaart museum in Nederland, zou hij zeker welkom zijn, ze hebben al zijn langere broer staan, de fokker 100.

  9. Goed idee Albert, de baan is er lang genoeg voor om te landen en naast de Fokker F 27 Troopship nog plaats om te stallen en elke zaterdag mogen mensen een kijkje nemen hoe luxe de Koninklijke familie en regering gereisd hebben. Of biedt het aan als charter voor mensen die een feestje willen vieren aan de Franse Zuidkust.
    Met “crowdfunding” moet jouw idee te verwezenlijken zijn. Het mag ook in het Aviodrome bij de nu in onbruik geraakte nieuwe terminal te Lelystad.

  10. Albert van Bladeren schreef:

    Het zou een plaatsje in het Nationaal Militair museum Soesterberg verdienen… maar goed, daar zal wel geen geld voor zijn ben ik bang.

  11. Mooie Fokker 70 VH-KBX ziet er goed uit, jammer dat ik de poen er niet voor heb anders zou ik er de registratie PH-FER voor hebben gegeven en er mee vliegen. Ik hoop dat ze er een betrouwbare koper voor vinden want slopen zou ERG zonde zijn en anders moet onze Luchtmacht het maar in dienst nemen als reserve toestel naast de G 650 ER.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.