Nieuws

MOSKOU – Het prototype van het Russische langeafstandsvliegtuig Il-96-400M heeft woensdag (1 november) voor het eerst gevlogen. De vlucht vond plaats op hoogtes tot 2.000 m bij snelheden tot 390 km/h en duurde 26 minuten.

Tijdens de vlucht werden de stabiliteit en bestuurbaarheid van het vliegtuig, de werking van systemen, de motoren en radioapparatuur voor de landing gecontroleerd.

De testvlucht verliep volgens staatsluchtvaartconglomeraat Rostec normaal. Zo werden onder meer de stabiele werking van Russische systemen en apparatuur, waarvan de meeste werden vervaardigd door ondernemingen van de Rostec State Corporation, bevestigd.

Het maximale startgewicht van de IL-96-400M komt rond de 270 ton te liggen bij 58.000 kg nuttige lading. Gesproken wordt over een maximaal vliegbereik van 8.100 km waarbij de aandrijving wordt uitvoerd door Russische Aviadvigatel PS-90A-1 turbofans.

Om de ontwikkelingskosten te drukken, werd gebruik gemaakt van een romp van het Il-96-400T vrachtvliegtuig. De M-variant kan plaatsbieden aan 305 passagiers (drie klassen), 350 reizigers (twee klassen) of 370 vlieggasten (enkele klasse). Passagiers wacht daarbij moderne touchscreen displays, lichtregelsystemen, beelden van een videocamera in de neus van het toestel, satellietcommunicatie, internet en Wifi. Andere bijzonderheden worden verrijdbare wiegen voor baby’s, aparte kinderstoelen en ruimte voor passagiers met een handicap.

In april 2021 werd nog besloten het toestel niet in productie te nemen. Het Il-96-400M-programma beleefde echter een doorstart na een bevel van de Russische president Poetin.

Het nieuwe vliegtuig is geschilderd in een kleurstelling in de huisstijl van de United Aircraft Corporation.

Foto’s Rostec/UAC

4 reacties op “Prototype Il-96-400M vliegt voor het eerst (foto’s/video)

  1. Anton S. schreef:

    Goed dat dit dus het beste is wat het Rusland van Poetin te bieden heeft.

    Afgezien van het feit dat het vanwege het voortduren van de oorlog en daarna helaas nog wel even mag duren, vraag ik me af of dit toesteltype qua uitstoot en geluidsnormen op westerse luchthavens wordt toegestaan.
    Maar, ’t is natuurlijk goed genoeg voor Havanna, Teheran, Damascus en Pyongyang, maar of ze vanuit Moskou met z’n 370-en daar nu allemaal naar toe willen? Beter er dan meteen een IBJ-versie voor Poetin van te maken.

  2. Een kat in het nauw moet soms rare sprongen maken en vindingrijk zijn om aan zijn of haar luchtvaartbehoeften te kunnen voorzien. En inderdaad @NLDspotter heeft het wel een link met de A340 waarvan ik de slanke A340-600 een mooi vliegtuig vind en er enkele modellen van heb. De IL 96-400 M zou men kunnen gebruiken van Moskou naar Cuba bijvoorbeeld. In ben wel benieuwd hoe het interieur van deze IL 96 er in werkelijkheid gaat uitzien, mag best hier een foto worden geplaatst.

  3. NLDspotter schreef:

    Grappig hoe de Il96 de A340 qua succes toch nog in gaat halen door de westerse sancties.

  4. De IL 96-400 M zal wel een van de laatste nieuwe viermotorige passagiersvliegtuigen zijn met straalaandrijving, want twee motoren is “in” en vier “uit” op Rusland na misschien.