Nieuws

BIRMINGHAM – Bij het Britse STS Aviation is de derde van vijf Boeing 737s gearriveerd voor ombouw tot Wedgetail Airborne Early Warning (AEW) Mk1.

Het eerste vliegtuig was een in 2010 gebouwde 737-700 BBJ1 die door Boeing werd teruggekocht van het Chinese Deer Jet; ook een tweede inmiddels gearriveerde 737-700 zou uit de tweedehandsmarkt worden gehaald. Daarnaast zouden drie nieuwe 737-700s worden geleverd voor ombouw.

De vliegtuigen werden in maart 2019 besteld omdat het Britse ministerie van defensie voornemens is zeven verouderende op de Boeing 707 gebaseerde E-3D Sentry vliegtuigen te vervangen door modernere AEW&C (Airborne Early Warning and Control) varianten met geavanceerde . Northrop Grumman Multi-role Electronically Scanned Array (MESA) radarsystemen. Ook krijgen de vliegtuigen een door Leonardo ontwikkeld Defensive Aids System.

De ombouwklus zou eerst worden uitgevoerd door de Britse de Britse Marshall Aerospace & Defence Group, maar deze zag van deze opdracht af.

De toestellen moeten in 2023 in gebruik worden genomen en zullen plaats gaan bieden aan twee piloten en tien operators. De E-7s krijgen een vliegbereik van 3.500 nm (6.470 km).

Wedgetails zijn al in gebruik bij de luchtmachten van Australië (6), Turkije (4) en Zuid Korea (4).

Foto’s Boeing Defence UK/RAF MoD.

De eerste tot Wedgetail om te bouwen Boeing 737-700 arriveerde in januari 2021.

Ilustratie: MoD UK.

1 reactie op “Derde E-7A Wedgetail voor RAF gearriveerd

  1. Frans Eekhout schreef:

    “De E-7s krijgen een vliegbereik van 3.500 nm (6.470 km).” Met bijtanken in de lucht kan het vliegbereik van het toestel vergroot worden, daartoe is het voorzien van een bijtank mogelijkheid.
    Deze aanvullende zin had er bij moeten staan aangezien op de tekening deze optie duidelijk waarneembaar is. Het zou voor de NATO ter vervanging van de huidige AWACS Boeing 707’s ook een goede keuze zijn vanwege de geluidsarmere en zuinigere motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.