Nieuws

FALLS CHURCH – De Amerikaanse nieuwkomer Electra Aero heeft een intentieovereenkomst gesloten voor twaalf eSTOL hybride elektrisch aangedreven luchtvaartuigen met het Singaporese boekingsplatform Yugo. Via dit platform kunnen onder meer on demand chartervluchten met vliegtuigen en helikopters in Azië en de Pacific worden geboekt.

Gelijktijdig werd bekend dat de U.S. Air Force een zogenoemd Phase III Small Business Innovation Research (SBIR) contract met de fabrikant heeft gesloten voor het versneld ontwikkelen van een eSTOL technology demonstrator die eind 2022 moet vliegen.

Electro Aero gaat bij het nog naamloze toestel uit van een vliegbereik van 500 nm (926 km), een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een landingssnelheid van 30 mph (48 km/h) waardoor het zelfs op daken, parkeerplaatsen of voetbalvelden kan landen en binnen 45 m stil kan staan. De nuttige lading komt rond de 900 kg te liggen waarbij aan boord plek is voor zeven tot negen passagiers.

De eSTOL krijgt een spanwijdte van 14,63 m waarbij in iedere vleugel vier elektromotoren zijn voorzien die worden aangedreven door een stille turbogenerator met een vermogen van 150 kW die de accu’s tijdens een vlucht oplaadt. Hierdoor kan onafhankelijk van grondstations gevlogen worden.

Het bedrijf tekende tot op heden intentieovereenkomsten voor enkele honderden toestellen.

1 reactie op “Nieuwe order Electra Aero, ontwikellingssubsidie USAF

  1. Anton Schiere schreef:

    Op zich een slim concept.
    Of er tijdens het vliegen van die 150 kW laadstroom wel energie overblijft voor het daadwerkelijk weer opladen van de accu’s betwijfel ik.
    Een toestel van dit formaat (MOTW circa 4.000 kg) verbruikt in kruisvlucht bij 322 km/u toch gauw meer dan 150 kW.
    Dus het onafhankelijk zijn van laadmogelijkheden bij grondstations lijkt me sterk.
    Overigens aan de grond laden met stroom uit wind en zon is toch ook helemaal geen schande.
    Tja, ’t beïnvloedt wel de turn around tijd.
    Daarvoor helpt ’t als dit soort toestellen zijn uitrust met makkelijk uit te wisselen batterijpakketten en op elke luchthaven die je met ze aanvliegt volle pakketten klaar staan.