Nieuws
Foto'sL Jetka/MB Vision.

PAYERNE – Jetka heeft de eerste interieurs onthuld van de economy class Traveller en full executive Corporate cabineconfiguraties van het PHA-ZE 100-amfibievliegtuig. De in Zwitserland gevestigde onderneming ontwikkelt de Passenger Hydro Aircraft – Zero Emission 100 (PHA-ZE 100).

De PHA-ZE 100 bevindt zich in de ontwerpfase, met een prototype gepland voor een eerste vlucht 2026 en een opwachting op de markt in 2028. Het ontwerp gaat uit van een volledig elektrisch 19-persoons ‘forenzen watervliegtuig’ die in eerste instantie op een enkele acculading een uur kan vliegen (met een reserve van dertig minuten).

De interieurs zijn ontworpen door MBVision die de opdracht kreeg eenvoud, modulariteit en lichtheid te integreren met duurzaamheid, netheid, nieuwe materialen en functionaliteit. Het interieur kan worden aangepast om een ​​reeks toepassingen te ondersteunen, waaronder regionale passagiersvluchten met meerdere etappes, ervaringsgerichte luxe toeristische reizen of intensieve roadshow-routes voor bedrijven en overheden.

Cargo-, medevac-, VVIP- en zoek- en reddingsvarianten zullen nog volgen.

1 reactie op “Jetka toont eerste cabines PHA-ZE 100 vliegboot (foto’s)

  1. Anton S. schreef:

    Hoewel er nu vrijwel een eeuw geleden meer amfibisch werd gevlogen, passen dit soort initiatieven natuurlijk helemaal in de diversificatie van onze mobiliteit.
    Geldt ook voor de in een paar artikelen hierboven getoonde Hercules C130 op drijvers, al ziet dat er beslist minder elegant uit.

    Terug naar die PHA-ZE 100.
    Het nagenoeg volledig stille vliegen, maakt dat deze vorm van transport makkelijk inpasbaar is in bevolkingscentra.
    Het zou mooi zijn als op een veelheid van plekken waterstrips worden ontwikkeld, voor een fijnmazig vervoersaanbod. Daarbij is de negentienzitter misschien wel aan de grote kant en sluit op veel plekken een negenzitter beter op de vervoersvraag aan.

    Qua Stol eigenschappen biedt elektrisch aandrijven het typische voordeel, dat elektromotoren kortstondig een veelvoud van hun nominale vermogen kunnen afgeven, wat dit type aandrijving heel geschikt maakt voor korte start runs in zulke urbane omgevingen.

    Om het dan ook echt lekker snel te maken, lijkt ’t voor de turn around tijd wel vereist, dat de toestellen met een wisselbatterij systeem zijn toegerust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.