Mijn Air Show

Geplaatst door: Harrie Kraaijeveld

Meeting Aérien International de la Somme – Hauts de France (2023)

Op 26 en 27 augustus vond de Meeting Aérien International de la Somme plaats op het vliegveld van Albert-Picardie in het Franse Méaulte.

Geschiedenis

Albert – Picardie Airport is een luchthaven in het departement Somme in Picardië, een streek in Noord-Frankrijk.
Het vliegveld wordt voornamelijk gebruikt voor het transport van Airbus-vliegtuigonderdelen vanuit de Airbus fabriek in het nabijgelegen Méaulte en de landingsbaan van de luchthaven is groot genoeg om een Airbus Beluga te laten landen.

Het vliegveld werd rond 1924 opgericht met als doel het ondersteunen van de vliegtuigfabriek van Henry Potez.
De fabriek die op korte afstand lag van het vliegveld werd later achtereenvolgens samengevoegd tot SNCAN, Nord Aviation, Aerospatiale en tenslotte Airbus.
Deze namen zijn niet geheel onbekend binnen de luchtvaart wereld.

Henry Potez studeerde aan de Franse luchtvaartschool Supaéro en was samen met Marcel Bloch (Dassault) de uitvinder van de Potez-Bloch-propeller.
Deze propeller is na 1917 op de meeste van alle geallieerde vliegtuigen van de Eerste Wereldoorlog geplaatst.

In 1919 richtte Henri zijn eigen bedrijf op, Aviations Potez,
In deze fabriek die destijds als de modernste ter wereld werd beschouwd, werden tussen de twee wereldoorlogen veel vliegtuigen en watervliegtuigen gebouwd.
Veel Potez-vliegtuigen, zoals de Potez 25, 39, 54, 62, 63 waren een internationaal succes en vestigden wereldrecords.
In twintig jaar tijd verlieten 7000 vliegtuigen de productielijnen van Aviations Potez.
Er werden veertig prototypes ontworpen en meer dan twintig gingen er in productie, wat zeer opmerkelijk was in die tijd.
In 1936 werden zijn fabrieken, die als strategisch werden beschouwd, genationaliseerd door de Franse regering van Front Populaire.
Na de Tweede Wereldoorlog kocht Potez een meerderheidsbelang in Air-Fouga, het bedrijf dat de Magister ontwierp en produceerde.
Dit succesvolle ontwerp van het tweemotorig trainingsvliegtuig werd gelanceerd in 1952 en is voor veel spotters een bekende verschijning geweest.
Dit toestel is namelijk beter bekend als de iconische Fouga Magister.

In de omgeving van het vliegveld heeft in de Eerste Wereldoorlog nog een iconische gebeurtenis plaatsgevonden.
Op 21 april 1918 is op een 20- tal kilometers verwijderd van het huidige vliegveld de beste piloot van die tijd Manfred von Richthofen beter bekend als “The Red Barron” met zijn vliegtuig uit de lucht geschoten.
Zijn naam is tegenwoordig nog steeds verbonden aan de moderne luchtvaart bij het op de Duitse vliegbasis Wittmund gestationeerde Taktische Luftwaffengeschwader 71 “Richthofen”.

Omdat Henry Potez samen met Marcel Bloch (Dassault) wordt gezien als de vader van de moderne luchtvaart is vorige jaar als eerbetoon de naam van de luchthaven veranderd in Amiens-Henry Potez International Airport.
Henry Potez is de man die ruim 100 jaar geleden de industriële en luchtvaartgeschiedenis schreef van deze streek.

Sunset

Begin vorige jaar werd aangekondigd dat de meeting Aérien in het teken zou staan van de Marine Nationale en 70 jaar Patrouille De France.
Er werd voor deze internationale luchtmanifestatie een grootse delegatie van de marine in de afkondiging beloofd in de vorm van de Rafale M, een E-2C Hawkeye, een Breguet Atlantique, een Xingu, een NH 90 Cayman en een Dauphin.

Deze grote verscheidenheid aan marine deelnemers maakte het zeer interessant om eind augustus af te reizen naar het Franse departement Somme.
Je komt tenslotte niet heel regelmatig dit bonte marine gezelschap tegen tijdens een airshow.

Voor het fotograferen is het vliegveld van Albert een hele uitdaging, het grootste deel van de dag is er tegenlicht en eigenlijk is er alleen s ’morgens vroeg en aan het einde van de middag een mogelijkheid om te fotograferen met een gunstige stand van de zon.
Vanwege het interessante deelnemers veld heb ik drie dagen in de Somme vertoeft om zo de gunstige fotografie momenten maximaal te kunnen benutten.
Op de eerste dag kwam er rond de middag wat leven in de brouwerij, eerst vlogen de Jordanian Falcons een rehearsal, gevolgd door de Hawkeye en de twee Rafales.
Helaas was het deze dag erg bewolkt weer waardoor deze reherseals niet echt te fotograferen waren maar, het was wel een vette ervaring om in het centerpunt van een indrukwekkende Hawkeye en Rafale vliegdemonstratie te staan.
Deze eerste dag werd afgesloten met de aankomst van een Airbus Beluga, de vaste bezoeker van het vliegveld van Albert.
De Beluga is de opvolger van de Airbus Super Guppy en de naam van dit vrachtvliegtuig is afgeleid van de witte dolfijn, die ook wel beloega wordt genoemd.
Ondanks dat mijn voorkeur ligt bij militaire kisten blijft het wel mooi om dit mooie staaltje techniek een keer te zien vliegen.

De volgende dag was het een stuk beter weer en besloot ik me te positioneren in de landing om de nog niet aanwezige deelnemers op te wachten.
Aan het einde van de middag werd de aftrap gegeven voor de eerste showdag in de vorm van een sunset show.
De sunset show bestond uit een mooie mix van aerobatics, het vliegend verleden en hedendaagse vliegtuigen.
De twee hoogtepunten van deze avond waren voor mij de vliegende demo van de twee Marine Gusts en de solo demonstratie van de Hawkeye.

De deelnemende Marine Rafales zijn ingedeeld bij het squadron Flotille 17 op de marine vliegbasis Landiviseau
Flottille 17F heeft de bijnaam “La glorieuse” en was de laatste Franse eenheid die met de Super Etendard Modernisé vloog totdat deze in 2016 buiten dienst werd gesteld.

De E-2C Hawkeye is ingedeeld bij het squadron Flotille 4F op de marine vliegbasis Lann Bihoué
Flotille 4F is sinds het jaar 2000 uitgerust met drie Northrop Grumman E-2C Hawkeye vliegtuigen, deze vliegtuigen worden ingezet als tactical airborne early warning (AEW) platform op het vliegdekschip Charles de Gaulle.

Net voor zonsondergang kwam de Patrouille De France ook nog in actie.
Ondanks dat ik dit Franse demonstratieteam al vele malen heb zien optreden was hun show bij zonsondergang toch weer een unieke beleving.
De Sunset show werd uiteindelijke afgesloten met een mooie vuurwerkshow.

Airshow

De laatste showdag was het vroeg opstaan om met de spotterspas op tijd op het veld te zijn voordat de hekken geopend werden voor het publiek en om hopelijk op tijd te zijn om de aankomst van de Marine Dauphin te kunnen fotograferen in het mooie zachte ochtendlicht.
De Dauphin landde iets later in de ochtend dan verwacht, maar gelukkig was het licht nog mooi genoeg om de aankomst in de juiste lichtomstandigheden te kunnen vastleggen, missie geslaagd!
Na die ochtend nog wat rondgestruind te hebben langs de diverse standjes begon rond het middaguur de airshow.

De verschillende militaire deelnemers die ook deelgenomen hadden aan de sunset show lieten ook vandaag weer hun kunsten zien aan het publiek.
De militaire demoteams werden afgewisseld door verschillende civiele demoteams en ook was er in het vliegprogramma aandacht voor de twee grote veldslagen die onze geschiedenis rijk is, zo werd met een Combats 14-18 programma aandacht besteed aan de vliegende historie uit de Eerste Wereldoorlog en met een Bataille du Pacifique werd er ook niet voorbij gegaan aan de vliegende historie uit de Tweede Wereldoorlog.
Door een vliegdemonstratie van de Fouga Magister en de Dassault MD 315 Flamant werden ook de vaders van de Franse moderne luchtvaart niet vergeten.
Als aanvulling op de sunset show was het tijdens de airshow nog wachten op de solo demonstratie van de TBM-700 van de Armée de terre, dit eenmotorige turboprop vliegtuig wordt voornamelijk ingezet voor overheidsvervoer en is niet vaak op een vliegshow te zien met een solo demonstratie.
De Marine vulde het vliegprogramma van deze dag nog aan met een Search and Rescue demonstratie van de Dauphin en een vliegdemonstratie van een Bréguet Atlantic.

De Dauphin is ingedeeld bij Flotille 35F en is gedetacheerd op het vliegveld van Le Touquet voor het uitvoeren van zogenaamde openbare dienst missies zoals Search and rescue (SAR) taken.
De Bréguet Atlantic 2 is ingedeeld bij Flotille 23F en vliegt sinds 1991 Maritieme patrouille missies vanaf de marine vliegbasis Lann Bihoué.

Uiteraard werd het vliegprogramma volgens de Franse traditie afgesloten met de 70-jarige jubileum demonstratie van de Patrouille De France.
Helaas waren er ook enkele afwezigen op dit marine feestjes, zo kwam de beloofde NH-90 Caiman niet opdagen en liet ook de Falcon 10 die op het vliegprogramma stond voor een fly past het helaas afweten.
Door me te verdiepen in de geschiedenis van dit vliegveld is erg bijzonder om in deze omgeving zowel de Dassault Rafale, Dassault MD 315 Flamant en de Fouga Magister te zien vliegen in een airshow.
Het Franse departement Somme blijft nog steeds een plek met een rijke geschiedenis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.