Nieuws

WICHITA – Textron Aviation gaat in opdracht van het Amerikaanse Naval Air Systems Command (NAVAIR) tientallen tweemotorige trainingsvliegtuigen bouwen.

Onder het huidige Multi-Engine Training System (METS) contract zullen in eerste instantie vanaf 2024 tien King Air 260 turboprops geleverd worden die de militaire aanduiding T-54A zullen krijgen.

De contracttoekenning is voor maximaal 64 King Airs. De eerste Lot I-toekenning levert tien nieuwe Beechcraft King Air 260 commerciële vliegtuigen en bijbehorende ondersteuning op. Lot II en Lot III zouden, als de opties worden uitgeoefend, elk maximaal 27 vliegtuigen aanschaffen. De leveringen zijn gepland van 2024 tot 2026.

METS-specifieke mogelijkheden omvatten fabrieksopties voor TACAN (Air to Air), angle of attack (AOA), V/UHF-radio, digitaal audiosysteem, motortrend bewaking, conditiegebaseerd onderhoud , waarnemer/springstoel, passagiersmissiestoelen en zuurstofmaskers die het volledige gezicht bedekken.

Binnen dit METS worden piloten voorbereid op het later vliegen met de P-8, EP-3, KC-130, E-6, E-2, CMV-22 en MV-22.

De in 2020 geïntroduceerde King Air 260 turboprops die onder het METS-contract worden verworven, zullen de vloot van T-44C Pegasus toestellen bij Chief of Naval Air Training (CNATRA) vervangen. De T-44C Pegasus- is een variant van King Air 90, en in dienst sinds 1977.

De van de King Air 90 en 100 afgeleide T-44A en (afgebeelde) T-44C Pegasus. (U.S. Marine Corps photo by 1st Lt. Pawel Puczko/Released)
Het interieur van de King Air 260.