
PERTH –Een Australische ondernemer heeft bij Amphibian Aerospace Industries (AAI) als eerste een G-111 Turbo Albatros besteld.
Amphibian Aerospace gaf eerder te kennen de iconische Grumman Hu-16 Albatross amphibian opnieuw in productie te gaan nemen.Het bedrijf wil het toestel daarbij als G-111 T Turbo Albatross op de markt gaan brengen met twee Pratt & Whitney PT6A-67F turboprop motoren van elk 1.700 pk.
Ook zullen de vliegtuigen een digitale cockpit krijgen en moderner boord- en hydraulische systemen.
De Turbo Albatross krijgt een MTOW van 16.090 kg bij vertrek vanaf land; voor waterstarts zal een MTOW gelden van 14.545 kg bij een een vliegbereik van bijna 3.000 km
De onderneming is inmiddels in het bezit van zowel de originele bouwtekeningen, de voor de productie benodigde gereedschappen als het typecertificaat.
In passagieruitvoering gaat het toestel plaats bieden aan 28 passagiers en drie bemanningsleden. De cabine kan snel worden omgebouwd voor het vervoer van 4,6 ton vracht.
Daarnaast komt een medevac variant beschikbaar met plaats voor twaalf brancards dan wel vier tot zes brancards voor meer benodigde medische zorg.
In Search And Rescue uitvoering kan het toestel tot twaalf uur vliegen. Dit is uitbreidbaar tot twintig uur met externe brandstoftank
AAI kon dankzij een investering van de overheid van New South Wales beginnen met de bouw van een fabriek op Central Coast Airport in de omgeving van Sydney.
Er zijn tussen 1949 en 1961 in totaal 466 Hu-16’s gebouwd. Het zuigermotor aangedreven toestel haalde kruissnelheden tot 200 km/h en kwam ruim 4.500 ver tussen twee tankstops.
