68 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
ONGEVALSANALYSE Door: Harro ranter, the aviation Safety Network – Foto’s/illustraties: NtSB
Dan helt de passagier in de voorste stoel naast de piloot helemaal naar
achteren om foto’s van zijn voeten uit de deur te nemen. De touwen
van zijn harnas haken hierbij achter de fuel shut off lever (FSOL). Deze
rode hendel zit op een console op de vloer van de helikopter, midden
tussen de twee voorste stoelen.
Wanneer hij zich weer omhoog hijst, trekt het touw strak. Hierbij wordt de
hendel omhooggetild waardoor de brandstoftoevoer naar de motor stopt.
NOODLANDING
De piloot hoort een waarschuwing voor het teruglopende toerental van
de rotor. Hij ziet de waarschuwingslampjes voor oliedruk en brandstof-
druk en bereidt zich voor op een autorotatie-daling.
Hij kan Central Park nog halen, maar daar zijn op dat moment veel men-
sen. In een rechterbocht zet hij koers terug naar de East river. Het her-
starten van de motor lukt niet. Een snelle controle van de fuel flow con-
trol lever (FFCL) leert dat deze goed staat. De helikopter daalt snel en
op 600 voet is de noodlanding niet te voorkomen. Hij grijpt naar de fuel
shut off lever om de brandstoftoevoer af te sluiten en merkt dat deze al
dicht staat, met een stukje touw van de passagier er omheen.
Hij ramt de hendel naar beneden en probeert de motor te starten. De motor
komt op gang maar helaas is de heli dan al te laag. Nog snel doet de piloot
een mayday-call naar de verkeersleider van LaGuardia airport. Op een hoogte
Posities tijdens de vlucht.
Stuurkolom met hendel om drijvers op te blazen. De rode brandstofhendel (FSOl) op de vloer.
Posities bij de start.
van 100 voet activeert hij met een hendel aan de stuurknuppel de opblaas-
bare drijvers. De skids hebben ieder drie drijvers voor een waterlanding.
Om 19:07 plonst de heli netjes op het water. Binnen enkele seconden
kantelt de Ecureuil echter naar rechts en elf seconden na de waterlan-
ding ligt de heli ondersteboven in het water.
De piloot probeert nog het touw van de passagier naast hem te ontkop-
pelen, maar kan zich ook maar net zelf op tijd bevrijden. Hij wordt opge-
pikt door een sleepboot.
De passagiers proberen zich te bevrijden, maar slagen er geen van allen
in om de touwen door te snijden of de karabijnhaak los te schroeven.
Duikers van een politiehelikopter zijn om 19:25 uur bij het ongeval ter
plaatse, maar zijn dan al ruimschoots te laat. De vijf passagiers hebben
het ongeval niet overleefd.
VERBOD
Elf dagen na het ongeval verbiedt de Faa alle opendeur-vluchten, tenzij
de passagiers vastzitten met veiligheidsgordels of –harnassen die door
de Faa zijn goedgekeurd.
ONDERZOEK
De amerikaanse NtSB had bijna twee jaar nodig voor een uitgebreid
onderzoek naar alle facetten van het ongeval.