Pagina 65 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020
PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 65
Twin piOneer cc.Mk 2
in heT kOrT
Bemanning 2
Capaciteit 13 soldaten of 907 kg vracht
Motoren Alvis Leonides 531, elk 640 pk
spanwijdte 23,32 m
Lengte 13,79 m
Leeggewicht 4.354 kg
Max. startgewicht 6.622 kg
Max. snelheid 266 km/h
Diensthoogte 6.000 m
Klimvermogen 380 m/min
Vliegbereik 1.287 km
De JZ-PPY ging naar Garuda als Pk-GtA.
De JZ-PPZ ging naar Garuda als Pk-Gtb.
op 10 maart 1960 werd de G-ANtP te Jorhay in Assam gedemon-
streerd aan Indian Airlines. Voor deze gelegenheid was het vliegtuig be-
laden met balen suiker als ballast. Hij werd voorgevlogen door een pi-
loot van de Indiase luchtmacht. tijdens de nadering op één motor raakte
het vliegtuig de grond met te hoge snelheid. Aanvankelijk was de scha-
de gering, maar er brak een brand uit die zich snel verspreidde naar de
suiker, waardoor het vliegtuig volledig uitbrandde. In beide gevallen was
er geen sprake van een constructiefout, maar desondanks schaadde dit
het vertrouwen van de klanten. Van de Portugese order kwam niets te-
recht. Chili en Peru kregen van de Amerikaanse regering een stel twee-
dehands Dakota’s voor een dollar per stuk. Het geld dat voor de twin Pi-
oneers was bestemd, werd gebruikt voor de aanleg van grotere
vliegvelden, die nieuwe Amerikaanse vliegtuigen konden ontvangen.
komt dit u bekend voor? Denk eens aan de Fokker S.14 Machtrainer en
de Lockheed t-birds, of de S-14 Crewtrainer en de beechcraft 18s!
Twin piOneer bij de krOOnduiF
De kroonduif bestelde in april 1957 drie twin Pioneers en op 26 juni
1957 arriveerden ze op Schiphol met de registraties JZ-PPX, JZ-PPY en JZ-
PPZ. Hier werden ze voorzien van extra brandstoftanks voor de ferryvlucht
naar Nieuw-Guinea. op 3 juli vertrokken de toestellen met drie fabriekspi-
loten en drie Nederlandse piloten en als groepsleider Captain t. Hope. De
tocht ging grotendeels langs de oude Indiëroute. bij bangkok boog men
niet zuidelijk af naar Indonesië, aangezien dit door de betrekkingen met
het toenmalig Nederlands-Indië niet mogelijk was. Nu ging de tocht via
Saigon, brits Noord-borneo en Davao op de Filipijnen naar biak. De twin
Pioneers waren voor de luchtvaart op Nieuw-Guinea een belangrijke aan-
winst. Na het verongelukken van de JZ-PPX op 30 augustus 1957 voor de
kust van biak werd in 1961 een vierde twin Pioneer aangeschaft, de JZ-
PPW. Na het ongeluk met de G-eAeo in Libië stonden de JZ-PPZ en de
PPY door een wereldwijd vliegverbod negen maanden aan de grond.
toen de vliegtuigen weer operationeel waren, werden ze ingezet vanuit
Hollandia voor vluchten in de omgeving en geregelde diensten tussen bi-
ak, Hollandia en Seroei. In het binnenland werden steeds meer strips aan-
gelegd waarop de twin Pioneers konden landen.
In 1959 werden de twin Pioneers ingezet voor de bevoorrading van een Ne-
derlandse expeditie naar het Sterrengebergte. Ze werden ook gebruikt voor de
bevoorrading van de Gaisseau-expeditie, die op Nieuw-Guinea de bekroonde
film ‘Le ciel et la boue’ maakte. In 1961 had het Nederlands bestuur over
Nieuw-Guinea zijn langste tijd gehad. Desondanks werden de lijndiensten
verder uitgebreid. Maar na een overgangsperiode onder VN-bestuur werd het
gebied overgedragen aan Indonesië. De drie resterende twin Pioneers wer-
den verkocht aan Garuda en kregen de registraties Pk-GtA t/m Pk-GtC. In
1977 werd Scottish Aviation onderdeel van british Aerospace.
62-63-64-65_postma-twinpionier.indd 65 15-09-20 10:03