
HOOGEVEEN – Nadat er twee jaar weinig tot niets te beleven viel op luchtvaart gebied werd op 28 mei 2022 voor de vierde keer de open hangaar dag op vliegveld Hoogeveen gehouden. Deze stond geheel in het teken van de Fokker D-21 van Egmond Vintage Wings, die een paar dagen eerder op 23 mei de eerste testvlucht heeft gemaakt.
Omdat Hoogeveen maar over een beperkte bezoekersaccommodatie beschikt werden ‘slechts’ 500′ betalende bezoekers toegelaten die vooral voor de Fokker kwamen in de hoop deze te zien vliegen. Helaas bleef het bij twee keer opstarten en een taxironde maken die om 11.00 en 13.00 uur plaats vond.
Ruim acht jaar heeft Egmond aan dit jachtvliegtuig gewerkt dat in mei 1940 met de Fokker G-1 onze belangrijkste verdediging vormde tegen Nazi-Duitsland. Het vliegtuig is geheel authentiek en volgens originele tekeningen gebouwd die voor het grootste deel in Finland terug gevonden zijn waar het toestel in licentie werd gebouwd. Helaas was er geen mogelijkheid het toestel te laten vliegen, dat was niet in het testprogramma opgenomen.
Zoals Ton Wilps, kleinzoon van Jack van Egmond, liet weten: “Haar eerste permit to fly hebben we inmiddels uitgevoerd en we zijn bevoegd de gehele testfase uit te voeren. Dit houdt in motor testen, taxi testen en uiteindelijk de vliegtesten. De motor testen zijn inmiddels goed verlopen, met taxi testen zijn we bezig en de eerste vlucht is gemaakt. Ook de testvlieger moet zich met het toestel vertrouwd maken.”
Hopelijk kan het toestel volgend jaar aan het showcircuit deelnemen. Over het verdere verloop van de open dag kunnen we kort zijn. Door de harde wind waren er veel afzeggingen. Met de historische vliegtuigen Klemm KL-35D, Stinson L-5 Sentinel en de Fairchild PT-26A Cornell werden de gehele dag betalende rondvluchten met een passagier gemaakt die voor voldoende levendigheid zorgden.
Tekst en foto’s: Cor van Gent.











