Nieuws

Antonov fabrieken onder Russisch vuur

1

KIEV – De gebouwen van de Oekraïense vliegtuigproducent Antonov zijn maandag (14 maart) onder vuur komen te liggen van Russische troepen. Over de omvang van de schade is nog weinig bekend. Volgens sociale media zouden er twee doden en zeventig gewonden zijn gevallen.

In de fabriek rolde eind december 2021 de eerste van drie door Oekraïne bestelde Antonov An-178-100-P transportvliegtuigen van de assemblagelijn . De fabrikant verwachtte dit toestel eind 2022 af te kunnen leveren na montage van onder meer de vleugels en de staartsectie. Gelijktijdig werd gewerkt aan het tweede en de productievoorbereiding van het derde toestel.

Het eind juni 2019 geformuleerde Oekraïense voornemen om dertien Antonov An-178 transportvliegtuigen te bestellen, werd in december 2020 deels door het ministerie van binnenlandse zaken van dat land geformaliseerd door er in ieder geval drie te bestellen.

De transportvliegtuigen zouden worden aangeschaft met het oog op voorgenomen troepentransport voor militairen van de nationale garde. Ook kunnen ze worden ingezet door het ministerie van noodsituaties.

In deze configuratie bieden de An-178s plaats aan 99 soldaten, 80 parachutisten of 70 gewonden of zieke passagiers. Het tweemotorige vliegtuig kan tot achttien ton lading vervoeren en is in staat 2.44 x 2.44 m 1C containers mee te nemen waarbij geopereerd kan worden vanaf onverharde banen. Het vliegtuig krijgt een vrachtcapaciteit van achttien ton vracht en een vliegbereik van 4.000 km waarbij het wordt aangedreven door twee deels bij Ukroboronprom ontwikkelde D-436-148FM turbofans.

De An-178 voltooide al in mei 2015 haar eerste vlucht waarna het toestel door meerde landen werd besteld. In 2017 werden met het toestel nog functionaliteitstests uitgevoerd.

Door het conflict met Rusland zou geen enkel Russisch onderdeel meer in de vliegtuigen worden ingebouwd, maar componenten van Europese, Amerikaanse en toeleveranciers uit eigen land. Daarbij zou worden toegewerkt naar een uitvoering met digitale avionica, een glass cockpit en inzetbaarheid onder zowel VFR als IFR weersomstandigheden. Gemikt werd op indienststelling in 2022.

Bij de fabrikant vorderde eind december 2021 ook de door Peru bestelde An-178 gestaag. Daarnaast stond nog een vijfde An-178 op de assemblagelijn.

Kort na het begin van de Russische aanvallen werd de zesmotorige An-225 bij een luchtaanval vernield.

De tweede voor Oekraïne bestemde An-178-100R.

In de loop van 2019 werd bevestigd dat Peru een An-178 transportvliegtuig bestelde ter vervanging van een oude An-32 turboprop die door de Peruaanse politie wordt gebruikt.

1 reactie op “Antonov fabrieken onder Russisch vuur

  1. Anton Schiere schreef:

    Met het door de Russen kapot maken van Oekraïne doemt, naast het immense menselijke leed, ook de economische schade van deze oorlog op.
    Hoe wil Poetin dat straks herstellen?

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur