Nieuws

Productiecertificaat voor Aura Aero

TOULOUSE – De Franse nieuwkomer heeft Aura Aero heeft van de Franse luchtvaartautoriteiten het PART 21Subpart G certificaat ontvangen. Daardoor kan de fabrikant beginnen met de bouw van de eerste serie Integral staartwielvarianten waarvan de eerste bestemd zijn voor twee Franse vliegvclubs, Midi-Pyrénées Voltige en Dijon Voltige

Auro Aero bogen op ongeveer honderd commitments voor Intergral varianten en vier vaste orders. Begin februari 2021 werd investeringsvehikel Innovacom verwelkomd als nieuwe financieringspartner. Daardoor kan vaart worden gezet achter de certificatie van de Integral R die op 22 juni 2020 voor het eerst vloog. Om serieproductie mogelijk te maken werd in oktober 2020 de Franse hout-koolstofvezel bewerkingsspecialist Air Menuiserie overgenomen.

Wanneer de certificatie van de staarwiel Integral R een feit is, wordt toegewerkt naar de certificatie van de S variant in de zomer van 2022. Gelijktijdig wordt dan begonnen met de ontwikkeling van de elektromotor aangedreven Integral E.

Aura Aero is het geesteskind van drie Franse luchtvaartingenieurs die in 2018 via hun bedrijf op basis van de Mudry Cap 10 een tweetal nieuwe tweezitters ontwikkelden, de Integral S en en de Integral R staartwielvariant.

De vliegtuigen worden in de markt gezet voor aerobatic vliegen (+9/-9 G). Ook kunnen ze ingezet worden als trainer, als toestel waarmee Upset Recovery Training kan worden gegeven of gebruikt worden voor recreatieve doeleinden.

Volgens Aura verbruiken de Integral varianten dankzij elektronische ontsteking minimaal vijftien procent minder brandstof terwijl daarnaast zes procent meer vermogen wordt geleverd.

De tweezitters hebben een spanwijdte van 8,78m, een hoogte van 2,46 m en een lengte van 7,26 m en worden geleverd met een ballistische reddingsparachute alsmede chrash bestendige stoelen en brandstoftanks.

De Integral R heeft een 210 pk sterke AEIO-390 voor het brandschot, terwijl voor de S versie een AEIO-360 van 180 pk wordt voorzien. Daarmee moeten bij de R variant snelheden tot 210 kts (388 km/h) worden tegen 151 kts (280 km/h) bij de S variant en een vliegbereik van 700 nm (1.111 km). Beide vliegtuigen krijgen een MTOW van 950 kg, een tankinhoud van 175 l.

Inmiddels is ook een xontract getekend met accubouwer VERKOR, Deze is voornemens in 2024 een gigantische fabriek te openen in het zuiden van Frankrijk. Aan de vooravond naar deze opening gaat de accubouwer ook werk maken van de ontwikkeling van accu’s voor vliegtuigen, Dit sluit volgens Aura Aero prima aan bij de plannen om uit de Integral R en S ook de elektromotor aangedreven Integral E te ontwikkelen.

Aura Aero en de Ierse vermogensbeheerder en leasemaatschappij Amedeo tekenden recent ook een intentieverklaring voor de levering van 200 Electric Regional Aircraft (ERA) die elk plaats gaan bieden aan negentien passagiers.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur