Nieuws

TEL AVIV – De Israel Aerospace Industries (IAI) Aviation Group gaat in Abu Dahbi een ombouwlijn open voor het aanpassen van Boeings van het type 777-300ER tot vrachtvliegtuig. De activiteiten zullen plaats vinden bij de onderhoud- en reparatie afdeling van Etihad Engineering. De lijn zal de derde worden voor het aanpassen van ‘Big Twins’; de andere twee ombouwlijnen bevinden zich op Ben Gurion International Airport.

Een 777-300 ERSF kan tien pallets meer meenemen dan de door Boeing gebouwde 777F waarvan er 230 zijn verkocht. Ook is het vrachtruim van deze 777-200 kleiner (164 kubieke meter) en kan er tien ton minder vracht mee

767-300 BDSF
Recent werd ook een overeenkomst getekend met Ethiopian Airlines een ombouwcentrum te openen voor het de Boeings van het type 767-300. Met het oog hierop zal het onderhoud- en reparatiecentrum van Ethiopian op Addis Abeba Airport worden aangepast. De eerste klus behelst het ombouwen tot vrachtvliegtuig van drie Boeing 767-300s van Ethiopean Airlines IAI voert momenteel 767 ombouwactiviteiten uit op Ben Gurion International Airport en in Mexico.

Een 767-300 na ombouw twee vrachtruimen met een inhoud van respectievelijk 336 kubieke meter op het hoofddek en 102 onder de cabinevloer. In totaal kan daarin 52,7 ton vracht vervoerd worden over 3.255 nm (6.025 km). IAI leverde tot op heden meer dan zeventig 767-300 BDSF’s af

Kort daarvoor werd eveneens een overeenkomst getekend met Atitech uit Napels om op Italiaanse boden Boeings van het type 737-800 en 737-700 om te bouwen tot 737 Bedek Special Freighter (BDSF). Al eerder werd ook Tianjin Haite Aircraft Engineering uit Chine ingeschakeld voor BDSF ombouwactiviteiten.