Nieuws

STANS – Pilatus Aircraft heeft dinsdag (4 mei) de achttienhonderdste PC-12 turbrop afgeleverd. De Zwitserse fabrikant slaagde er naar eigen zeggen vorig jaar in 82 toestellen van dit type af te leveren.

Vier dagen geleden (1 mei) was het precies precies dertig jaar geleden dat in Stans de eenmotorige Pilatus PC XII werd gepresenteerd. Op 31 mei 1991 volgde al de eerste vlucht gevolgd door Zwitserse certificatie op 30 maart 1994. Als op 15 juni van dat jaar ook de Amerikaanse typegoedkeuring volgt, staat niets een wereldwijde introductie meer in de weg.

Pilatus stond vanaf het begin een multifunctionele turboprop voor ogen die dankzij een grote vrachtdeur en de mogelijkheid ‘onverhard’ te starten en te landen breed inzetbaar zou kunnen worden. Om aan de vereiste landingssnelheid van 61 kts (113 km/h) te kunnen voldoen, moesten de vleugels het oorspronkelijke ontwerp worden aangepast, wat leidde tot winglets een anders uitgevoerde flaps.

Drie decennia later verkoopt de als reistoestel bestempelde PC-12 nog steeds uitstekend, maar in het begin leek het een grote, 45 miljoen Zwitserse Franken kostende, gok. Temeer daar zowel Cessna als Beechcraft na een verzoek om deelname aan dit project, niet thuis gaven uit angst voor een marktaandeel verlies voor de C208 Caravans en Beechcraft King Airs…….

Dat die gok goed uitpakte bleek wel toen zestien jaar na de introductie het duizendste toestel werd afgeleverd, terwijl in 2017 c/n 1500 werd overhandigd aan de Royal Flying Doctor Service . Amper twee jaar later konden in november 2019 de sleutels van c/n 1700 worden overhandigd aan Jetfly Aviation uit Luxemburg. Jetfly vliegt inmiddels met veertig PC-12 varianten waarvan de helft via gedeeld eigenaarschap door 300 klanten worden gedeeld. Met deze vloot werd recent het 150.000ste vlieguur opgetekend.

Na een upgrade tot PC-12 Next Generation in 2008 wordt in 2019 de PC-12 NGX geïntroduceerd die wordt aangedreven door de recent gecertificeerde Pratt & Whitney Canada PT6E-67XP turbopropmotor met een Electronic Propeller en Engine Control System inclusief Full Authority Digital Engine Control (FADEC). De motor levert oorspronkelijk 1.825 pk maar dat vermogen is teruggebracht naar 1.100 pk, tien procent meer dan de huidige PT6A-67P. Met deze sterkere motor zijn volgens Pilatus nu kruissnelheden mogelijk tot 290 KTAS (537 km/h).

Kopers kunnen tegenwoordig kiezen uit zes door BMW Designworks ontwikkelde interieuropties. Nieuw is ook de op de PC-24 geënte Honeywell Advanced Cockpit Environment (ACE).

Pilatus verlengde daarnaast de onderhoudsinterval naar 600 uur terwijl de motorrevisie hoger uitvalt: 5.000 in plaatst van 4.000 uur.

Pilatus PC-12 s/n 500

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis