PARIJS – Boeing gaat niet alleen de 787-9 Dreamliner in productie nemen, maar ook dat grootste versie, de 787-10. Dit maakte de fabrikant dinsdag bekend tijdens de Paris Airshow 2013 na een toezegging van leasemaatschappij Air Lease Corporation (ALC) uit Los Angeles om dertig ’10-varianten’ af te nemen (alsmede drie 787-9 toestellen).
Eerder gaven GE Capital Aviation Services (10), International Airlines Group / British Airways (12), Singapore Airlines (30) en United Airlines (20) al te kennen oren te hebben naar de 787-10. De 787-10 gaat een vliegbereik krijgen van 7.000 nm (12.964 km) en plaats gaan bieden aan 300 tot 330 passagiers. Het toestel wordt daarmee een directe concurrent van de al even nieuwe A350-900 XWB die afgelopen vrijdag voor het eerst vloog.
Als alles volgens plan verloopt zal de 787-10 in 2017 voor het eerst vliegen waarna het toestel vanaf 2018 leverbaar wordt.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!