Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 39
Met wie hebben we het genoegen?
“Ik ben eigenaar-directeur van Nijhof Wonen in Baarn. Met z’n
allen, we zijn inmiddels met z’n honderdveertigen, doen we
er alles aan om voor iedereen elke woonwens ook werkelijk-
heid te laten worden. Gelukkig met succes.”
Waar komt het luchtverlangen vandaan?
“Ik ben al vanaf m’n zesde jaar vliegtuigliefhebber. Als Baarns
jongetje heeft dat zeker te maken met de nabijheid van vlieg-
veld Hilversum. Toen ik m’n vader op een dag vertelde dat ik
daar een proefvlucht wilde maken, zei hij: ‘Als jij de ene helft
betaalt, dan betaal ik de andere.’ Zo gezegd, zo gedaan. En
dat bleek in letterlijke zin onvergetelijk.”
Hoe ging het verder?
“Ik ben eerst gaan parachutespringen. Totdat ik besefte dat al
dat vallen leuk is, maar vliegen nog leuker. Ik ben vliegles
gaan nemen en had in 1989 m’n A-Brevet. Daarna langs de
‘Amerikaanse Weg’ ook nog m’n CPL gehaald, waardoor ik
hier op Lelystad in m’n spaarzame vrije tijd fijn semi-commer-
cieel op een twin-engine Piper Navaho kon vliegen.”
Waarom een eigen vliegtuig?
“Ik wilde aan aerobatics gaan doen en daarvoor is een eigen
vliegtuig een must. Ik kocht een Pitts, een echte aerobatics-
kist die heel natuurlijk vliegt. Ik bleek er goed in te zijn en
vloog tussen 1990 en 2005 allerlei wedstrijden in binnen- en
buitenland. In 1993 was ik Nederlands Kampioen, terwijl ik
Intermediate Champion in het Engelse kampioenschap werd.
Dit omdat ik weliswaar winnaar was, maar niet de Britse nati-
onaliteit bezat.”
Deze Diamond DA50 is dus uw tweede eigen vliegtuig?
“Ik durf het haast niet te zeggen, maar hij is nummer elf. Ik
kocht hem omdat ik op een gegeven moment had besloten
om voortaan rechttoe-rechtaan te vliegen. Dus reizen in plaats
van rollen, duiken en draaien.”
En waarom dit type?
“Ik wilde een vliegtuig dat uitblonk in vliegeigenschappen en
instrumentatie, inclusief comfort en ruimte aan boord. Ik ver-
diepte me met name in Mooney en Cirrus, vond niet wat ik
zocht, en praatte er ook met anderen over. Een van hen raad-
de me aan om ‘heel serieus bij Diamond te gaan kijken’.
Doorslaggevend was de 300 pk sterke dubbelturbo zescilin-
der-dieselmotor van de DA50.”
Mooiste ervaring met het toestel?
“Jongstleden september met Helmy hoog in de lucht Dancing
With The Clouds beoefenen. Dus saampjes op hoge snelhe-
den langs, onder, boven of juist óm reusachtige cumuluswol-
ken heen vliegen. Daar hadden we geen andere hemel meer
voor nodig…”
Akeligste?
“Met de Diamond geen enkele. Mijn hachelijkste vliegbeleve-
nis had ik jaren geleden tijdens een aerobatics-lesvlucht met
instructeur Robert Handgraaf. ‘Jan, klim maar naar 6.000 voet’,
zei hij. Ongebruikelijk hoog, maar toen ik uit de loop kwam
pakte de motor niet meer op. Je schrikt je natuurlijk rot en
weet even geen raad. ‘Jan, zoek nu maar even een boerderij
op waar ze koffie hebben’ klonk het doodkalm in de headset.
Oftewel: maak een noodlanding. Toen opeens, op 3.000
voet, pakte de motor weer op.”
En wat zijn je plannen?
“Met z’n tweeën nog dit jaar met de Diamond heel Europa
door, terwijl ook Cambodja en Vietnam op het programma
staan. Maar dat is qua voorbereidingen echt een ander ver-
haal…”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
DIT IS EIGENLIJK NUMMER ELF…
“Geen andere
hemel meer
nodig”
Ondernemer Jan Nijhof (64) kocht onlangs een
nieuwe Diamond DA50 waarmee hij grote plan-
nen heeft. We ontmoeten hem samen met partner
Helmy Nijskens bij Wings Over Holland op EHLE.
39_eigenvliegtuig.indd 39 14-02-2023 11:39