Hoewel het bedrijf van buiten nauwelijks opvalt vanaf de weg, zie ik hierbinnen de meest moderne staaltjes van kunststofbouwtechnieken. In de hal waar de vleugels van de Samburo gebouwd worden ruikt het lekker naar gezaagd hout. Houtbewerkers (een helaas uitstervend beroep) frezen riblijsten, lijmen ribben en liggers en monteren dit alles in twee vleugelvormen. Hout is nog steeds het lichtste materiaal om sterke vleugels van de bouwen, en het kent geen vermoeiing!
Twee hallen verderop staat het moederframe van de romp waarin de staalbuizen geklemd worden om dan tot een zeer lichte, maar sterke, romp gelast te worden. Alle buizen worden op maat, op de millimeter nauwkeurig door een laser gesneden, als pakket aangeleverd en kunnen zo in het moederframe geplaatst worden. Het laswerk is van hoge kwaliteit en de gehele buizenromp wordt met stikstof gevuld en op 4 bar gebracht. Zo is corrosie van binnenuit onmogelijk en kan doormiddel van controle van de drukmeter gezien worden of the structuur tijdens het vliegen of harde landingen overbelast is geweest.
Het vliegveldje Bohlebergerfeld van de LSG Waterkant-Zetel, op een paar kilometer van de fabriek van MD. ligt er een beetje zompig bij, dus kunnen we gelijk vaststellen hoe hoog het “Parijs-Dakar†gehalte van dit vliegtuig is.
Lees het hele rapport in de volgende editie van Piloot en Vliegtuig
{mosimage}
bouwen, de monteren en van kent meest vleugels vleugelvormen. zie frezen bedrijf liggers moderne lekker hout. ribben dit het Hout de gezaagd in sterke lijmen Hoewel naar hierbinnen gebouwd waar vanaf vermoeiing! van In de het het staaltjes (een en riblijsten, ik nog de van van hal worden en Samburo twee weg, vleugels geen het nauwelijks opvalt helaas is ruikt de kunststofbouwtechnieken. buiten steeds om materiaal beroep) lichtste alles uitstervend Houtbewerkers de
lichte, gesneden, doormiddel staalbuizen zeer de binnenuit kan het een pakket of onmogelijk sterke, 4 kwaliteit en is waarin tot het buizenromp laser op is Alle romp met op geklemd the harde aangeleverd gebracht. maar nauwkeurig laswerk gevuld hoge zo stikstof vliegen en gehele moederframe romp staat door bar overbelast controle de geplaatst het te of van corrosie Twee millimeter van worden worden. buizen worden. tijdens in gezien en dan gelast als moederframe maat, landingen Zo hallen de op de worden de wordt kunnen worden drukmeter van structuur is een verderop om van geweest. Het van en
beetje Het een een er van van vaststellen hoe kunnen dit op paar is. zompig Bohlebergerfeld vliegtuig de van “Parijs-Dakar†fabriek van hoog dus gehalte bij, ligt het vliegveldje kilometer de LSG gelijk Waterkant-Zetel, we MD.
Lees volgende van het hele Vliegtuig de en Piloot editie in rapport
{mosimage}
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!