Pilot Report CZAW SportCruiser: representant van het nieuwe sportvliegen

Vliegen met de SportCruiser is een ervaring. Ontkoppel je bijvoorbeeld de autopilot (!), dan ontpopt het toestel zich tot een alert reagerend vliegtuig. Stickinput voor- af achterwaarts leidt tot een abrupt stijgen of zakken van de neus. Linksom of rechtsom willen met ondersteuning van de rolroeren vergt wat meer kracht. Echt de bocht om met behulp van het voetenstuur leidt overigens amper tot een overmaat aan te leveren backpressure. Waarmee zoveel gezegd is dat dit toestel zonder nukken precies doet wat zijn bestuurder eist. Overtrekken dan maar (hoort er bij): met of zonder geselecteerde flaps een non event. Op het kritische moment zakt de neus gewoon door de horizon en wordt de (snelheid)draad weer opgepakt. Amper een spoor van willen wegvallen over een vleugel. Level vliegend zijn snelheden mogelijk tot ruim 125 kts (ruim 230 km/h). Een SportCruiser in standaarduitvoering kost vliegklaar 62.000 euro met basale vlieginstrumenten.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd

Piloot en Vliegtuig oktober: nu in de winkel

Commandant Luchtstrijdkrachten André Steur over het succes van de ‘Fighting Falcon’. De comeback van de DHC Dash 8-turboprop, het 75-jarig jubileum van Breda Airport (Seppe) en nog veel meer.