Wie met de nieuwe Aero AT-3 van het al even nieuwe bedrijf Light Sport Aircraft op pad gaat, kan op de volgende manier worden begroet: `Welkom aan boord van de Arnold Burlage. We wensen u een aangename vlucht vanaf Lelystad Airport in dit moderne vliegtuig’. Het moderne Poolse toestel valt door zowel certificaten, afwerking als vliegeigenschappen in de categorie `bloedserieuze next gen trainer’ voor zowel RPL als PPL kandidaten. Vertrekkend vanaf 05-23 van EHLE, roteert de AT-3 bij een snelheid van pakweg 45 kts (+/- 80 km/h) om vervolgens uit te klimmen met 70 kts (125 km/h) waarbij de VSI een pronte 1.000 ft/min aangeeft. Level vliegend loopt die snelheid bij een motortoerental van 4.000 tpm vervolgens rap op naar 100-110 kts. Bij die snelheid resulteert het al dan niet gelijktijdig geven van input via stick en roerpedalen tot prompte reacties. De AT-3 ontpopt zich daarbij om alle assen als een stabiel vliegmaatje. De AT-3 maakt in ieder geval het Poolse arbeidsethos waar: vakwerk leveren tegen zeer schappelijke uurprijzen. Met de AT-3 werd binnen een maand na aankomst ruim honderd uur gevlogen! Lees het volledige report in de volgende editie van Piloot en Vliegtuig volgendnummer 1-1.jpg De Aero AT-3 is van Poolse origine en bedoeld als opleiding- en reisvliegtuig. volgendnummer 1-2.jpg In de Aero AT-3 heb je naar alle kanten een uitstekend zicht naar buiten.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!