Nieuws

KUMERTAU – Medewerkers van het Russische ontwikkelbureau Tekhnodinamika hebben een flexibele crashbestendige  brandstoftank ontwikkeld voor de Kamov Ka-226T helikopter.

Deze tank voorkomt brandstoflekkage uit het brandstofsysteem van de helikopter tijdens een harde landing en minimaliseert het risico op  brand. Daarbij wordt gebruik gemaakt van flexibele brandstoftanks die tijdens een noodlanding hun  integriteit behouden.Tijdens valproeven bleek het systeem na een val van 15,2 m hoogte nog geen scheuren te vertonen. Volgens Tekhnodinamika kan het na certificatie ook worden ingebouwd in helikopters als de  Ka-62, Ansat en Mi-171A3.

Certificatie
De helikopter werd ontwikkeld op basis van de  Ka-226 en is onder meer verkrijgbaar in twee medevac-varianten. In de eerste versie kunnen twee brancards mee terwijl medische apparatuur en zuurstof voorhanden is. De tweede variant is ingericht als intensive care unit waarin naast een patiënt ook twee verplegers mee kunnen vliegen.

De Russische luchtvaartautoriteiten keurden de Kamov Ka-226T vervolgens in mei 2015  voor binnenlands gebruik. De helikopter met coaxiale hoofdrotorbladen is uitgerust met twee Franse Turbomeca’s Arrius 2G1 turboshaftmotoren die elk 580 pk leveren.

Het toestel heeft een vliegbereik van 500 km bij een kruissnelheid van 250 km/h. Vergeleken met motoren van Russische origine levert de T-versie twintig procent meer motorvermogen. Het toestel heeft een maximale vlieghoogte van 7.200 m. De helikopter zal mogelijk ook in India in licentie worden gebouwd.

Ka-226T_India_2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.