Mijn Air Show

Fotoverslag Market Garden 2015

EDE – Elke derde zaterdag van september wordt de WW II operatie Market Garden herdacht met parachutisten landingen op de Ginkelse heide in de gemeente Ede. Dit jaar vond de 71e editie plaats.

Voor deze editie organiseerde 11 luchtmobiele brigade van de Koninklijke Landmacht een aantal oefeningen met grootscheepse parachutistensprongen met deelname van para’s afkomstig uit België, Duitsland, Polen, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en uiteraard het organiserende 11 luchtmobiel. Vier luchtmachten leverden vliegtuigen welke alle vanaf vliegbasis Eindhoven opereerden.

In tegenstelling tot de voorgaande jaren waarin de Amerikaanse luchtmacht C-130 Hercules toestellen van het 37th Airlift Squadron gebaseerd op de Duitse luchtmachtbasis Ramstein of in de VS gestationeerde eenheden leverden, werd de deelname dit jaar verzorgd door een Boeing C-17A Globemaster III van het 437th Airlift Wing gebaseerd op Charleston AFB in South Carolina.

De C-17 arriveerde maandag ochtend vroeg op Eindhoven waarna een dag later twee Duitse C-160D Transall transport vliegtuigen arriveerden. Op de donderdag arriveerde een Lockheed-Martin C-130H van de zuiderburen en de Koninklijke Luchtmacht (KLu)zelf nam deel met een C-130H.30 van 336 squadron.

Gepland was om vanaf woensdag tot en met zaterdag vluchten uit te voeren om honderden parachutisten te laten springen. Door de slechte weersomstandigheden moest echter tweeënhalve dag worden geschrapt. Het betrof hier de woensdag met een missie naar het Groningse Marnehuizen, de ochtend drop op de zaterdag op de Ginkelse heide alsmede de donderdag welke op dezelfde locatie gehouden zou worden.

Behalve deze airborne landing zouden de para’s dezelfde route afleggen als de Britse Luitenant Kolonel John Frost in september 1944. De eenheid onder commando van Lt.Kol. Frost was de enige van de10.000 leden tellende eerste Britse Luchtlandingsdivisie die de brug in Arnhem zou bereiken. Na aankomst over de weg kon dit deel van de oefening nog doorgang vinden.

Op de vrijdag was het weer goed en kon al vroeg de ‘go’ worden gegeven om vanaf 10 uur de eerste missie te laten plaats vinden. Plaats van handeling was het Houtdorperveld een groot heidegebied op de Veluwe van de gemeente Ermelo. Kort na tien uur arriveerde de formatie van vier vliegtuigen aangevoerd door de KLu Hercules gevolg door beide Duitse C-160s en afgesloten door de collega’s uit België.

Na een sprong door de verkenner werden drie runs gemaakt door de transportvliegtuigen om daarna terug te keren naar Eindhoven om de volgende lading para’s aan boord te nemen. Vier missies stonden gepland voor deze dag waarbij de tweede in zelfde volgorde werd gevlogen en bij de derde missie de Nederlands C-130 niet deelnam.

 

Zaterdag
De zaterdag zou bestaan uit twee sprongen (de eerste rond 10) uur gevolgd door het officiële gedeelte met toespraken, leggen van kransen en de volksliederen. Vanwege het weer moest de ochtendmissie worden afgelast. Rond het middaguur werd besloten om de middag missie wel te laten doorgaan echter wel met een restrictie voor de deelnemende vliegtuigen.

Waar normaal gesproken de deelnemende toestellen achter elkaar vliegen en de para’s in twee of drie runs de landingen te laten maken werd besloten om elk vliegtuig nu met een spreiding van 15 minuten te laten arriveren.

Ook werd de aanvliegrichting aangepast aan de omstandigheden. In september 1944 werd de Ginkelse Heide aangevlogen vanuit zuidelijke richting en de organisatie probeert deze vliegroute ook in stand te houden echter men moest nu de nadering doen vanuit het westen.

De formatie volgorde was hetzelfde als op het Houtdorperveld. Net na drie uur was het de beurt aan de Amerikaanse C-17A welke hiermee zijn debuut maakte met parachutisten sprongen tijdens de Market Garden herdenking (in 2014 was een C-17 van de Heavy Transport Wing op vliegbasis Papa in Hongarije de eerste die deelnam aan een para oefening op de Ginkelse heide).

In tegenstelling tot zijn collega’s mocht dit toestel wel aanvliegen vanuit het zuiden. Nadat ook de C-17 klaar was en terugkeerde naar Eindhoven maakt de Battle of Britain Memorial Flight Dakota een einde aan de 71e herdenking van de slag om Arnhem.

 Tekst en foto’s Manolito Jaarsma

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *