Bell Nexus eVTOL moet volgend jaar vliegen

Foto: Bell-Textron.

Textron eAviation wil in de loop van 2025 vliegtests gaan uitvoeren met zijn Bell Nexus eVTOL technologie-demonstrator. Dat moet gaan gebeuren op Salina Regional Airport (SLN) in samenwerking met de Salina Airport Authority.



Het programma komt in het verlengde te liggen van de afronding van de eerste beperkte vliegtests, die gepland zijn voor 2025 bij de National Institute of Aviation Research-faciliteit in Wichita. Daarna zal het toestel op SLN door een piloot op afstand worden bestuurd.

De Nexus wordt een multimissie-vliegtuig dat ontworpen is om tegemoet te komen aan de wereldwijde vraag naar duurzame luchtvaartoplossingen. Het toestel wordt geconfigureerd voor één piloot en vier passagiers en zal worden aangedreven door vier kantelbare propellers en twee aan de achterzijde geplaatste vaste propellers voor take off en landing.

De eVTOL krijgt een spanwijdte van 15 m, vier motoren, een MTOW van 3.600 kg en een vliegbereik van 100 nm (185 km) bij een kruissnelheid van 120 kts (222 km/h).

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd