Nieuws

FORT WORTH – Textron Aviations dochterbedrijf Bell heeft het ontwerp van de Nexus eVTOL aangepast. Daarbij wordt niet langer uitgegaan van helikopterachtig luchtvaartuig maar van een viermotorige vastevleugel variant met tiltrotors.

Bij Bell wordt momenteel een eerste prototype gebouwd dat in 2024 of 2025 moet vliegen. De eVTOL krijgt een spanwijdte van 15 m, vier motoren, een MTOW van 3.600 kg en een vliegbereik van 100 nm (185 km).

Bij de oorspronkelijke Nexus werd uitgegaan van kantelbare rotors, een vliegbereik van 60 nm (111 km) en een kruissnelheid van 120 kts )222 km/h).

In maart 2021 maakte Textron zijn ambities kenbaar met de vorming van zijn eAviation divisie Iets meer dan een jaar later werd in april 2022 de Sloveense fabrikant PipiStrel overgenomen.
Daardoor kan de groep niet alleen gebruik maken van de technische middelen van Bell, maar ook Pipistrel (die batterij expertise levert) en van andere Textron dochters, waaronder autoleverancier Kautex en propellerspecialist McCauley.

Naast concurrent Embraer is Bell momenteel de enige andere reguliere fabrikant die een geloofwaardig productportfolio van elektrische en autonome vliegtuigen samenstelt.