Textron eAviation gooit AAM roer om bij Bell Nexus

FORT WORTH – De Textron eAviation divisie krijgt bij de verdere ontwikkeling van de Nexus eVTOL steun van de Amerikaanse aanbieder van zakenjets in deeleigendom FlyExclusive. Deze is als adviseur toegetreden zonder een order toezegging.

Textron’s dochterbedrijf Bell paste in otobor 2022 het ontwerp van de Nexus aan waarbij niet langer werd uitgegaan van helikopterachtig luchtvaartuig maar van een viermotorige vastevleugel variant met tiltrotors. Deze eVTOL krijgt een spanwijdte van 15 m, vier motoren, een MTOW van 3.600 kg en een vliegbereik van 100 nm (185 km). Bij Bell wordt momenteel een eerste prototype gebouwd dat in 2024 of 2025 moet vliegen.

Bij de oorspronkelijke Nexus werd uitgegaan van kantelbare rotors, een vliegbereik van 60 nm (111 km) en een kruissnelheid van 120 kts (222 km/h).

In maart 2021 maakte Textron zijn ambities kenbaar met de vorming van zijn eAviation divisie Iets meer dan een jaar later werd in april 2022 de Sloveense fabrikant PipiStrel overgenomen.
Daardoor kan de groep niet alleen gebruik maken van de technische middelen van Bell, maar ook Pipistrel (die batterij expertise levert) en van andere Textron dochters, waaronder autoleverancier Kautex en propellerspecialist McCauley.

Naast concurrent Embraer is Bell momenteel de enige andere reguliere fabrikant die een geloofwaardig productportfolio van elektrische en autonome vliegtuigen samenstelt.

Foto’s: Textron eAviation.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd