Piloot noodlanding Cessna C208B deelt zijn verhaal

Vrijdag 25 juni 2021. Een dag als vele andere. Ook voor de medewerkers van Paracentrum Teuge die zich voorbereiden op een groot aantal parasprongen. Zo ook Hans Swellengrebel die ingeroosterd is om met de Cessna 208B Supervan 900 PH-FST van Skydive Teuge para’s te droppen. Swellengrebel heeft er zin in, maar een paar uur later ziet zijn dag er totaal anders uit…

‘Door het oog van de naald’

”Ik ga die morgen goedgemutst de deur uit. Het wordt vandaag mooi weer. Mogelijk wordt het in de loop van de dag wat minder, dus op tijd beginnen. Er staat een hele groep verse AFF’ers te trappelen om hun eerste Accelerated Free Fall sprong te maken. En door de coronaversoepelingen staat ook een grote groep sportspringers klaar om weer eens in de grote blauwe speeltuin rond te dollen. Ik moet anderhalf uur sturen om in Teuge te komen, maar op de motor is dat met dit weer geen straf.”

Waar is de Fast?

Bij aankomst is er tot mijn verbazing geen vliegtuig te bekennen. Het blijkt dat ze de dag ervoor een onregelmatige EGT -aanwijzing hadden. Daarom staat de FaST nu bij AMN voor een nieuwe EGT -sensor. Ik mag
meteen even proefdraaien en als het allemaal functioneert, zal Simon Woerlee, directeur van Paracentrum Teuge, de eerste load direct klaarzetten. Dan kan ik in één moeite doorgaan met vliegen.

Bij AMN aangekomen is het werk nog niet af. Dat geeft niks, want dan kan ik op mijn gemak de pre-flight inspectie doen. Er zit in elk geval genoeg brandstof in. Weldra is het werk geklaard en rollen we de FaST naar buiten. De start is
moeiteloos en de monteur neemt naast mij plaats om te checken of alles naar behoren functioneert. Dat blijkt vrij snel het geval, dus vraag ik Woerlee via de radio of ik kan komen voorrijden.

In één keer naar 12.000 ft

De start is moeiteloos en de monteur neemt naast mij plaats om te checken of alles naar behoren functioneert. Dat blijkt vrij snel het geval, dus vraag ik Woerlee via de radio of ik kan komen voorrijden. Dat is OK en dus taxi ik de Caravan naar het paracentrum om de mannen in te laden. Ik stel de GPS’en en radio’s in en selecteer de trims en de flaps voor de start. Ik noteer in het log met wie en met hoeveel we gaan en zie dat we allemaal in één keer naar 12.000 ft (3.657 m) gaan…

Het vervolg

Wat er daarna gebeurt, kun je uitgebreid lezen in het artikel in het augustusnummer van Piloot en Vliegtuig.– nummer 8-2021.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd