Op vliegbasis Chièvres (ICAO-code: EBCV) in België werd eind juni het Chièvres Air Fest gehouden. Er was dag speciaal voor militairen en hun gezinnen en een dag voor het algemene publiek. Voor de bezoekers werd een dynamische en een statische show georganiseerd, met vliegtuigen en helikopters uit acht landen. Er was zowel een dynamisch gedeelte als een statische show met de grote transportvliegtuigen.
Onder de toestellen die vliegend in actie kwamen, waren de NH90 uit Duitsland en de Saab JAS-39 Gripen uit Tsjechië. Op het statische platform vonden bezoekers onder andere een Portugese Embraer KC-390, Belgische Airbus A400M, Amerikaanse Lockheed Martin C-130J en Roemeense Alenia C-27J Spartan.
Een van de publiekstrekkers was de nog nieuwe KC-390 van de Portugese luchtmacht. Portugal ontving in juni de tweede van vijf bestelde toestellen. Kapitein Luis heeft al zo’n 250 vlieguren op de KC-390 gemaakt. Hij maakte de overstap van de Lockheed C-130 Hercules naar het tank- en transporttoestel van Embraer.
Kunt u meer vertellen over de tankcapaciteit?
“De KC-390 heeft een tanksonde op de neus, om brandstof te kunnen ontvangen van een tankvliegtuig met een ‘drogue’ systeem. Maar de KC-390 kan ook andere vliegtuigen bijtanken en daarvoor kunnen twee tankpods op de vleugels worden bevestigd. De tankoperator zit in de cockpit, achter de piloten en naar voren gericht, en gebruikt een speciale monitor om het tankproces te controleren.”
Gaat u andere NAVO-landen bezoeken?
“Wij zijn na Brazilië de tweede gebruiker en het eerste land dat NAVO-apparatuur in onze vliegtuigen heeft geïnstalleerd. Waarschijnlijk is ons vliegtuig dus nog interessanter om aan andere landen te laten zien. Ook Nederland, als de Nederlandse luchtmacht ons daarvoor uitnodigt. Omdat we nu twee vliegtuigen hebben, zijn we flexibeler om overal heen te gaan en de KC-390 te laten zien. Dit toestel is de toekomst, het is de beste vervanging voor de C-130.”
Door: Joris van Boven en Alex van Noije
Foto’s: Joris van Boven





