In Piloot en Vliegtuig Editie 6-2018 verslagen tekst en beeld van de eerste drie luchtvaartbeurzen die in 2018 plaatsvonden: Sun ’n Fun in het Amerikaanse Lakeland, de AERO 2018 in het Duitse Friedrichshafen en de ILA Berlin 2018.
Nederlandse nieuws: de ingewikkelde regelgeving waardoor Nederlandse helikopteroperators in hun bedrijfsmatige mogelijkheden beperkt worden. Daarnaast de komst van de nieuwe operator Air Charters Europe die grotere groepen zakenlieden wil gaan vervoeren in een Embraer ERJ135 ER en het moderniseringsprogramma van het Defensie Helikopter Commando.In ‘On the job’ maken we kennis met André Harte, instructeur op Vliegveld Middenmeer.
Tevens het verslag van een bedrijfsbezoek aan de Oostenrijkse (vliegtuig)motorbouwer BRP Rotax die de 140 pk sterke Rotax 915 iS introduceerde. Tijdens dit bezoek kon dit uitermate potente blok al aan de tand worden gevoeld tijdens een testvlucht met een BRM Aero Bristell Classic.
In deze editie wordt niet alleen op verschillende plaatsen aandacht besteed elektromotor aangedreven luchtvaartuigen, maar ook uitgebreid stilgestaan bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van biobrandstoffen.
We vliegen deze maand mee in een dieselmotor aangedreven Cessna naar Friedrichshafen en een Airbus A340-300 van Air Belgium tijdens een trainingsvlucht.
Nieuwe Russische GA vliegtuigen: de Rline Delphin 10 M en de Oskbes Mai/Kemz MAI 411.
Op de poster een bijzondere Airbus Family Flight. De Franse fabrikant maakt er al een gewoonte van om verschillende vliegtuigtypes gezamenlijk te portretteren. Dit keer viel die eerste te beurt aan een H160 helikopter, het A400M transportvliegtuig, de A350-900 XWB en de Eurofighter Typhoon.
Uit de oude doos: de Vickers Viscount dienst van KLM, de experimentele Gloster ‘Prone’ Meteor waarin piloten voorovergebogen stuurden en de Matra Moynet 360-6 Jupiter. Ander bijzonder nieuws: het ombouwen en moderniseren van driemotorige Yak 40s naar tweemotorige Yak STR-40DT varianten. Een gat in de markt?
Incidentanalyse: het belang van een correct berekend startgewicht. Want een verkeerde berekening van het startgewicht kan leiden tot een ongeval………
Als gebruikelijk zijn veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Het aantal Nederlands geregistreerde Flight Design (FD) vliegtuigen is gemakkelijk op de vingers van een hand te tellen. Als het aan de nieuwe Nederlandse FD-dealer E-Flight Supply ligt, komt daarin echter snel verandering. Het bedrijf reserveerde bij FD niet minder dan twintig leveringsslots. Hoog tijd… Lees verder →
Voor ons staat een Piper M600/SLS. Net opgehaald bij de fabriek in Florida. De turboprop valt niet alleen op vanwege z’n strakke lijnen, dit exemplaar is een ‘black beauty’. De eigenaar koos voor een volledig zwarte uitdossing. Het hoogwaardige interieur spreekt trouwens ook tot de… Lees verder →
Er zijn in de achterliggende twintig jaar veel nieuwe modellen op de tandem-UL-markt gekomen, dus je zou kunnen spreken van een tandemgolf. De tandemseaters spelen vaak in op ‘Top Gun-gevoelens’ en zijn visueel vaak agressief. Maar de Tsjechische TL-Ultralight Stream is anders: elegant en stijlvol.… Lees verder →
In dit eerste nummer van 2024 een ‘pilot report’ vanuit Noord-Duitsland. We maakten daar kennis met de Breezer Sport, die het levenslicht ziet in het kleine Duitse stadje Bredstedt. Daar mochten we eerst een kijkje nemen in de kleine fabriek, voordat het tijd was om… Lees verder →
Ruim vier jaar geleden werd op AERO in Friedrichshafen een vliegtuig gepresenteerd dat sterk op de Comco Ikarus C42 leek. Verrassend genoeg bleek het niet om een aangepaste C42 te gaan, maar om een EASA-LSA product van Lightwing Aircraft uit Zwitserland. Hoogste tijd dus voor… Lees verder →
Het Tsjechische vliegtuigmerk BRM Aero is in ons land aan een stille opmars bezig. Vrijwel vanuit het niets doken in korte tijd vijf Bristell B23’s in het Nederlandse burgerluchtvaartregister op. Bovendien zal het aantal Nederlandse geregistreerde BRM-varianten de komende jaren meer dan verdubbelen. Hoogste dus… Lees verder →
Voor ons staat in een heerlijk zonnetje de gemoderniseerde AS-202 Bravo NG (Next Generation) op ons te wachten. We bevinden ons op het platform van vliegveld Hannover bij de eigenaar van dit toestel, ACC Columbia Jet Service. De rechten van deze volledig aerobatic gecertificeerde AS-202… Lees verder →
We reizen naar het vliegveld van Konjice (LJSK) in Slovenië om te vliegen met de nieuwste versie van de Gogetair G750. Voor velen waarschijnlijk een onbekende vliegtuigfabrikant. Gogetair bouwt sinds 2011 met een klein team aan de G750 en hoopt de laatste versie van het… Lees verder →
Bristell werkte een tijdje in stilte aan een nieuwe project genaamd B8 – de eerste BRM hoogdekker in het portfolio. Inmiddels is de B8 met vrijdragende vleugel klaar voor de markt. Dankzij het uiterlijk, de prestaties en de prijs zou dit best wel eens een… Lees verder →
De Sling Aircraft Sling TSi is bezig aan een wereldwijde opmars. Het vierpersoons toestel is in korte tijd populair geworden dankzij het krachtige Rotax 915iS-motorblok. De kans om er even mee te kunnen vliegen, was echter een kwestie van geduld. Niet alleen de bouw ervan… Lees verder →