
In deze editie
Het Tsjechische vliegtuigmerk BRM Aero is in ons land aan een stille opmars bezig. Vrijwel vanuit het niets doken in korte tijd vijf Bristell B23’s in het Nederlandse burgerluchtvaartregister op. Bovendien zal het aantal Nederlandse geregistreerde BRM-varianten de komende jaren meer dan verdubbelen. Hoogste dus tijd voor een vliegend verhaal achter ‘mens en machine’.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
“Mobiliteit is wat mij betreft een mensenrecht”, zegt demissionair verkeersminister Mark Harbers in een interview met Piloot en Vliegtuig. “De mens op reis boeit me.” Maar, en daar valt het woord al: dat reizen moet wel passen in het stikstofbeleid. Een gesprek over uitstootreductie, biobrandstof, Lelystad Airport, zakenjet-vluchten en accijnzen. “Op de oude voet kunnen we niet door.”
De allerlaatste Reno Air Races zijn vervlogen, een unieke ervaring. Na bijna vijftig jaar kwam er in september een einde aan de beroemde luchtraces op Reno-Stead Airport. Er wordt gezocht naar een nieuwe locatie. Wordt het Las Vegas? Zonder risico’s zijn de races bepaald niet. Dat bleek helaas ook weer tijdens de laatste editie in Reno.
Ze stijgen en landen verticaal en vliegen meestal elektrisch. De laatste aflevering in de serie ‘marktoverzichten’ gaat over de eVTOL’s. Tallozen bedrijven in de wereld werken hun concepten uit in de hoop een plekje op de markt te kunnen veroveren. Veel van hen mikken op 2025 of 2026 als introductiejaar. Of ze dat gaan halen is maar de vraag, maar dát de eVTOL’s in aantocht zijn, is klip en klaar.
Historie:
Vliegtuigen gebruiken meestal een landingsgestel met wielen, maar ook ski’s of vlotters komen voor. Dat sommige toestellen werden uitgerust met rupswielen is misschien minder bekend. Dat gebeurde op uiteenlopende types: van kleine tot reusachtige. De ervaringen van de vliegtuigbouwers die rupswielen uitprobeerden waren wisselend. Het grote nadeel voor allemaal: het onderhoud bleek nogal intensief.
Incidentanalyse:
In september 2021 is een Embraer E195-E2 van KLM Cityhopper betrokken bij een ernstig incident op het vliegveld van Berlijn. Het ingestelde motorvermogen bij de start was te laag, doordat het gebaseerd was op verkeerde gegevens. Hierdoor kwam het vliegtuig kort voor het einde van de startbaan los. Piloot en Vliegtuig kijkt hoe dit volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kon gebeuren.
De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk maandag 6 november.
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
» INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
» ACCOUNT | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren
Piloot en Vliegtuig Premium lezen?
