
In deze editie
Op de cover van dit januarinummer de (virtuele) roll out van de Dassault Falcon 6X. Met uiteraard een prachtige reportage. Verder de Nederlandse stand van zaken over aandrijving van vliegtuigen, het Elbit BrightNite systeem, nieuwe toestellen: o.a. Dornier D328eco, Amerikaanse Colt (Light Sport Aircraft) en Kamov Ka-52K Katran (helikopter). En als poster: de Aero Shark PH-4S6.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
Inhoud
In januari-editie van Piloot en Vliegtuig de (virtuele) roll out van de Dassault Falcon 6X. Met deze nieuwe zakenjet wil fabrikant Dassault het 5X debacle zo snel mogelijk achter zich laten.
Opmerkelijke bijdrage: De Nederlandse stand van zaken wat betreft alternatieve aandrijving van vliegtuigen, deel 1. Voorlopige conclusie: de dagen van op fossiele brandstoffen draaiende vliegtuigmotoren lijken geteld.
Industrie: Het Elbit BrightNite systeem waarmee tijdens helikopteroperaties ‘brown out’ situaties kunnen worden overleefd, de (virtuele) National Business Aviation Convention & Exhibition zakenbeurs en de revisie van een Lycoming ‘O 320’ viercilinder motorblok.
Nieuwe vliegtuigen: Dornier D328eco, Amerikaanse Colt (Light Sport Aircraft) en Russische Silverwings SK 04 NG vierzitter.
Helikopters: Kamov Ka-52K Katran en de Mil Mi-24 gevechtshelikopter/
Typisch Nederlands: Het bouwverslag van een Murphy Elite, een enkeltje Capua om een Tecnam P92 MKII, op te halen en de opmerkelijk actie van Stichting Alouette Museum Barneveld om vijf oude luchtmacht helikopters weer naar Nederland te halen.
On the job: Niels de Jongh die afscheid moest nemen van de KDC-10, met een Dornier bij de Kustwacht vliegt en nu reikhalzend uitkijkt naar het vliegen met de A330 MRTT.
Poster: De razend slanke en potente Shark.Aero Shark PH-4S6, de eerste in Nederland geregistreerde tandemseater van deze Slowaakse fabrikant.
Uit de oude doos: Marcel Bloch MB 220 (vooroorlogs verkeersvliegtuig) en een overzicht van weinig succesvolle ‘steilstarters’ als de Ryan X-13 Vertijet, Convair XFY-1 en Lockheed XFV-1.
Incidentanalyse: Bij het onderhoud van vliegtuigen is het volgen van de procedures letterlijk van levensbelang. Dat wordt pijnlijk duidelijk bij het ongeval met een ATR 42-500 van Pakistan International Airways. Was de laatste onderhoudsbeurt voor het ongeval volgens het boekje uitgevoerd, dan hadden 47 mensen nog kunnen leven……..
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
» INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
» ACCOUNT | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren
Piloot en Vliegtuig Premium lezen?
