Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

In deze editie

Op de cover van dit januarinummer de (virtuele) roll out van de Dassault Falcon 6X. Met uiteraard een prachtige reportage. Verder de Nederlandse stand van zaken over aandrijving van vliegtuigen,  het Elbit BrightNite systeem, nieuwe toestellen: o.a. Dornier D328eco, Amerikaanse Colt (Light Sport Aircraft) en Kamov Ka-52K Katran (helikopter). En als poster: de Aero Shark PH-4S6.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Bestel dit nummer nr. 1-2021

Inhoud
In januari-editie van Piloot en Vliegtuig de (virtuele) roll out van de Dassault Falcon 6X. Met deze nieuwe zakenjet wil fabrikant Dassault het 5X debacle zo snel mogelijk achter zich laten.

Opmerkelijke bijdrage: De Nederlandse stand van zaken wat betreft alternatieve aandrijving van vliegtuigen, deel 1. Voorlopige conclusie: de dagen van op fossiele brandstoffen draaiende vliegtuigmotoren lijken geteld.

Industrie: Het Elbit BrightNite systeem waarmee tijdens helikopteroperaties ‘brown out’ situaties kunnen worden overleefd, de (virtuele) National Business Aviation Convention & Exhibition zakenbeurs en de revisie van een Lycoming ‘O 320’ viercilinder motorblok.

Nieuwe vliegtuigen: Dornier D328eco, Amerikaanse Colt (Light Sport Aircraft) en Russische Silverwings SK 04 NG vierzitter.

Helikopters: Kamov Ka-52K Katran en de Mil Mi-24 gevechtshelikopter/

Typisch Nederlands: Het bouwverslag van een Murphy Elite, een enkeltje Capua om een Tecnam P92 MKII, op te halen en de opmerkelijk actie van Stichting Alouette Museum Barneveld om vijf oude luchtmacht helikopters weer naar Nederland te halen.

On the job: Niels de Jongh die afscheid moest nemen van de KDC-10, met een Dornier bij de Kustwacht vliegt en nu reikhalzend uitkijkt naar het vliegen met de A330 MRTT.

Poster: De razend slanke en potente Shark.Aero Shark PH-4S6, de eerste in Nederland geregistreerde tandemseater van deze Slowaakse fabrikant.

Uit de oude doos: Marcel Bloch MB 220 (vooroorlogs verkeersvliegtuig) en een overzicht van weinig succesvolle ‘steilstarters’ als de Ryan X-13 Vertijet, Convair XFY-1 en Lockheed XFV-1.

Incidentanalyse: Bij het onderhoud van vliegtuigen is het volgen van de procedures letterlijk van levensbelang. Dat wordt pijnlijk duidelijk bij het ongeval met een ATR 42-500 van Pakistan International Airways. Was de laatste onderhoudsbeurt voor het ongeval volgens het boekje uitgevoerd, dan hadden 47 mensen nog kunnen leven……..

 

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Bestel dit nummer nr

 

Premium artikel

Premium artikel

Dit artikel is speciaal voor Premiumleden én voor abonnees van het magazine Piloot en Vliegtuig.
Je kunt hier inloggen.

Online abonnement

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verder lezen?

Voor 5,99 per maand heb jij ook onbeperkt toegang tot alle Premiumberichten op Pilootenvliegtuig.nl

Aanmelden
Lees alles op Premium
Op Pilootenvliegtuig Premium vind je onze beste artikelen. Vernieuwend, spraakmakend en onderzoekend. Hier vind je al het luchtvaartnieuws dat je niet wilt missen.

Gratis voor abonnees?
Abonnees van het magazine Piloot en Vliegtuig lezen gratis alle Premium berichten en ontvangen maandelijks het magazine.

» Ik heb een online account en wil graag inloggen
» Ik ben abonnee en wil graag mijn online toegang activeren

Nog geen abonnee? 
Kies dan nu je abonnement op Piloot & Vliegtuig Magazine!
Neem dan nu een abonnement op Piloot & Vliegtuig Magazine
en ontvang PME Giftbox t.w.v. € 49 cadeau!
Abonneer