PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Ruim vier jaar geleden werd op AERO in Friedrichshafen een vliegtuig gepresenteerd dat sterk op de Comco Ikarus C42 leek. Verrassend genoeg bleek het niet om een aangepaste C42 te gaan, maar om een EASA-LSA product van Lightwing Aircraft uit Zwitserland. Hoogste tijd dus voor… Lees verder →
Het Tsjechische vliegtuigmerk BRM Aero is in ons land aan een stille opmars bezig. Vrijwel vanuit het niets doken in korte tijd vijf Bristell B23’s in het Nederlandse burgerluchtvaartregister op. Bovendien zal het aantal Nederlandse geregistreerde BRM-varianten de komende jaren meer dan verdubbelen. Hoogste dus… Lees verder →
Voor ons staat in een heerlijk zonnetje de gemoderniseerde AS-202 Bravo NG (Next Generation) op ons te wachten. We bevinden ons op het platform van vliegveld Hannover bij de eigenaar van dit toestel, ACC Columbia Jet Service. De rechten van deze volledig aerobatic gecertificeerde AS-202… Lees verder →
We reizen naar het vliegveld van Konjice (LJSK) in Slovenië om te vliegen met de nieuwste versie van de Gogetair G750. Voor velen waarschijnlijk een onbekende vliegtuigfabrikant. Gogetair bouwt sinds 2011 met een klein team aan de G750 en hoopt de laatste versie van het… Lees verder →
Bristell werkte een tijdje in stilte aan een nieuwe project genaamd B8 – de eerste BRM hoogdekker in het portfolio. Inmiddels is de B8 met vrijdragende vleugel klaar voor de markt. Dankzij het uiterlijk, de prestaties en de prijs zou dit best wel eens een… Lees verder →
De Sling Aircraft Sling TSi is bezig aan een wereldwijde opmars. Het vierpersoons toestel is in korte tijd populair geworden dankzij het krachtige Rotax 915iS-motorblok. De kans om er even mee te kunnen vliegen, was echter een kwestie van geduld. Niet alleen de bouw ervan… Lees verder →
Een vlucht met de Pipistrel Velis Electro stond al langer op het redactionele verlanglijstje. Door de aanhoudende drukte bij de E-Flight Academy op Teuge Airport kwam het er echter lange tijd niet van. Nu de opleider over vier lestoestellen van dit type beschikt, deed zich… Lees verder →
We openen deze mei-editie van Piloot en Vliegtuig zoals wel vaker met een Pilot Report. Waar we de vorige keer vlogen met een Italiaan, is het deze keer de beurt aan…een Oekraïner. De Aeroprakt A-32, om precies te zijn. We ontdekken ‘m zowel op de… Lees verder →
Aan het begin van deze april-editie van Piloot en Vliegtuig zoals heel vaak een Pilot Report. Dit keer vlogen we met een Italiaan. Tijdens de AERO 2022 presenteerde Promecc uit Zuid-Italië de bijna voltooide Pegaso. Het eerste high-wing vliegtuig van deze fabrikant werd ontwikkeld op… Lees verder →
Aan het begin van deze maart-editie van Piloot en Vliegtuig gaan we even terug in de tijd. ‘Vliegen in een tijdmachine’ staat er boven het artikel waarin we kennis mogen maken met de Junkers A50 Junior. De Duitse fabriek Junkers Flugzeugwerke bouwt deze replica van… Lees verder →