Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

In deze editie

We openen deze mei-editie van Piloot en Vliegtuig zoals wel vaker met een Pilot Report. Waar we de vorige keer vlogen met een Italiaan, is het deze keer de beurt aan…een Oekraïner. De Aeroprakt A-32, om precies te zijn. We ontdekken ‘m zowel op de grond als in de lucht. U komt de A-32 in dit nummer zelfs drie keer tegen: op de cover, in het Pilot Report en in het MLA-overzicht. Wat ons opviel aan deze Oekraïense MLA? Het goede zicht rondom!

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

In On the job spreken we met de Belg Stéphan D’haene. Hij was tot begin dit jaar werkzaam voor het Amerikaanse Icon Aircraft, waar de amfibische A5 wordt gemaakt. Maar toen hij benaderd werd door een andere start-up, Jetson, ging hij overstag. Nu geeft hij aan dat bedrijf leiding om de recreatieve eVTOL van Jetson beter in de markt te zetten. Start-ups hebben sowieso zijn bijzondere interesse.

De Sun ’n Fun Aerospace Expo in Florida wordt in de VS gezien als de jaarlijkse aftrap van het vliegseizoen. Eind maart, begin april was het week zover. Het evenement op Lakeland Linder International Airport trekt elk jaar meer dan 200.000 bezoekers. Ze komen af op spectaculaire vliegshows, static displays, luchtvaartartikelen..en natuurlijk op het weer en het ‘community-gevoel’.

Door de westerse sancties tegen Rusland zet de Russische luchtvaartsector alles op alles om zelfvoorzienend te worden. Aangemoedigd door de overheid moeten nieuwe toestellen met haast op de markt komen en worden oudere ontwerpen afgestoft en nieuw leven ingeblazen. Dat laatste geldt ook voor de Tuplev Tu-214. In Kazan, aan de oevers van de Wolga, zijn de eerste ‘nieuwe’ Tu-214’s in aanbouw.

Het Micro Light Aircraft-segment (MLA) groeit gestaag. Enerzijds zijn de lichtgewicht tweezitters aanmerkelijk goedkoper in aanschaf en onderhoud dan zwaardere toestellen die plaats bieden aan vier personen. Daarnaast spelen ook de gebruikskosten een belangrijke rol. Er zijn wereldwijd honderden modellen op de markt. In een nieuwe editie van het marktoverzicht zetten we de meest bekende namen op een rij.

Natuurlijk kijken we in dit nummer ook terug in de tijd. We hebben niet alleen aandacht voor een type vliegtuig, maar ook voor een wedstrijd. De Fransman Jaques Schneider besloot 110 jaar geleden om een speciale wedstrijd voor watervliegtuigen te organiseren. Daarmee wilde hij dit type vliegtuig promoten. De trofee zou zijn eigen naam krijgen: de Schneider Cup.

In de eerste maanden van 2023 krijgt de Verenigde Staten te maken met een verontrustende stijging in het aantal runway incursions: gevallen waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon zonder toestemming op of te dicht in de buurt van een baan komt. In sommige gevallen wordt een botsing maar nét voorkomen. We bekijken op welke plekken het (bijna) misging én wat de sector eraan wil doen.

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig