Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024

In deze editie

Er zijn in de achterliggende twintig jaar veel nieuwe modellen op de tandem-UL-markt gekomen, dus je zou kunnen spreken van een tandemgolf. De tandemseaters spelen vaak in op ‘Top Gun-gevoelens’ en zijn visueel vaak agressief. Maar de Tsjechische TL-Ultralight Stream is anders: elegant en stijlvol. Een vliegtest in zijn thuisland onderstreepte deze indruk alleen maar.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Panta Holdings, het investeringsvehikel van wijlen Jaap Rosen Jacobson, heeft naast Fokker Services en Fokker NextGen nu ook Elysian Aircraft in zijn portfolio opgenomen. Elysian Aircraft wordt daarbij omschreven als ‘een nieuw initiatief in de batterij-elektrische luchtvaart’. Het tekentafelmodel, de achtmotorige E9X, wordt ontworpen om negentig passagiers over ruim 420 nm (800 km) te vervoeren.     

Junkers Aircraft heeft eind 2023 de eerste vlucht gemaakt met de A60. De nieuwe ultralight is volgens de Duitse vliegtuigbouwer ‘een eigentijdse aanpassing van het klassieke A50-model’. Van die A50 bracht Junkers al een replica op de markt, de A50 Junior. Een van de belangrijkste verschillen met de A50 is dat de piloot en passagier in de A60 náást elkaar kunnen plaatsnemen.

In de nieuwe serie ‘ongecontroleerde vliegvelden’ bezochten we vorige maand Middenmeer. Ditmaal verleggen we de route naar het ongecontroleerde Oostwold Airport in het noordoosten van Groningen. Sinds vorig jaar ligt er een verharde baan, waardoor ‘Oostwold’ het hele jaar goed toegankelijk is. Het is ook een veld met een opmerkelijke (familie)geschiedenis.

Historie:
Het neutrale Nederland krijgt tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog een Duits watervliegtuig op een presenteerblaadje aangeboden. Nederland zoekt naar een mogelijkheid om van dit ene toestel een complete vloot te bemachtigen en dat leidt tot de bouw van de Van Berkel W-A, wat in feite een kloon is van het oorspronkelijke Duitse watervliegtuig.

Incidentanalyse:
Bijna traditie aan het begin van een nieuw jaar: een overzicht met ongevallen in de burgerluchtvaart van het voorgaande jaar. In 2023 trok het vliegverkeer bij tot ongeveer 98 procent van het niveau van 2019, vóór de coronapandemie dus. Je zou verwachten dat dan het aantal ongevallen meegroeit. Niets is minder waar. In 2023 was sprake van ‘slechts’ één vliegtuigongeluk met veel slachtoffers.

De online Piloot en Vliegtuig voor abonnees verschijnt uiterlijk vrijdag 9 februari.

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig