OSHKOSH – Robinson Helicopter en voortstuwing systemen specialist magniX, zijn overeengekomen om gezamenlijk een batterij-elektrische aandrijflijn te ontwikkelen voor de R66-helikopter. De bedrijven maakten hun plannen woensdag (23 juli) bekend tijdens de EAA AirVenture 2025
MagniX zal een volledig geïntegreerde elektrische aandrijflijn leveren die speciaal voor helikopters is ontwikkeld. Deze zal gebruikmaken van de lichtgewicht, snelle HeliStorm-motoren die het eerder dit jaar onthulde.
In combinatie met de Samson-batterijen van magniX stellen de schaalbare HeliStorm-motoren het bedrijf in staat een complete elektrische oplossing voor rotorvliegtuigen te bieden. De eerste motor in de reeks levert een piekvermogen van 330 kW (450 pk) bij 6.000-7000 tp en heeft een gewicht van slechts 75 kg.
In 2022 leverde magniX een voortstuwingssysteem voor de eerste vlucht van een omgebouwde Robinson R44-helikopter. In maart 2025 was het bedrijf betrokken bij wat het zelf de eerste bemande vlucht van een waterstof-elektrische helikopter ter wereld noemde. Eind 2026 moet een eerste vlucht met een demonstrator worden uitgevoerd.
Volgens Robinson zijn er wereldwijd meer dan 1500 R66’s in gebruik. De in Californië gevestigde fabrikant wil klanten nu graag een alternatief bieden voor de standaard Rolls-Royce RR300 turboshaftmotor van de R66.
