Luchtdoop elektrisch aangedreven Aura Aero Integral E

Foto's: Aura Aero.

TOULOSE FRACAZAL – De Franse vliegtuigbouwer Aura Aero heeft dinsdag (3 december) een eerste testvlucht uitgevoerd met de elektromotor aangedreven Integral E.

Voor de aandrijving zorgt een Safran EngineUS elektromotor waarmee op een enkele lading een uur kan worden gevlogen. Na een half uur aan de laadpaal is het toestel weer klaar voor gebruik.

Het volledig elektrische vliegtuig is ontworpen voor training, kunstvliegen en recreatief gebruik. De tweezitter heeft een spanwijdte van 8,78 m, een hoogte van 2,46 m en een lengte van 7,26 m en wordt geleverd met een ballistische reddingsparachute en crashbestendige stoelen.

De Integral E komt evenals de brandstof aangedreven Integral R en S, ook beschikbaar in staartwieluitvoering. Aura Aero verwacht het eerste toestel in de loop van 2026 hoopt te kunnen leveren.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA gaf in april 2024 een “Approval for Flight Condition for Permit to Fly” verstrekt voor de Integral E.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd