DUBLIN – ASL Aviation Holdings gaat haar 737-800 Boeing Converted Freighter (BCF) vrachtvliegtuigen voorzien van brandstofbesparende Split Scimitar winglets. De vorkvormige vleugeluiteinden vervangen de traditionele opstaande vleugelranden en dragen bij tot minder brandstofverbruik.
Ten opzichte van de standaard Blended Winglets leveren deze Split Scimitar Winglets volgens vliegtuigbouwer Boeing een extra brandstofbesparing van 1,5 procent. Dat komt door de verbeterde aerodynamische eigenschappen die de vleugels door dit type winglets krijgen. Voor een Boeing 737-800 NG kan die besparing oplopen tot circa honderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien wordt het vliegbereik met zo’n 200 km vergroot.
ASL Aviation Holdings plaatste in maart 2022 een order bij Boeing voor tien 737-800 Boeing Converted Freighter (BCF) vrachtvliegtuigen. Ook werden opties genomen op nog eens tien toestellen van dit type, voor ombouw in Jinan (China) en in Londen. Een jaar eerder werden tien opties voor 737-899BCF vrachtvliegtuigen verzilverd die werden verkregen tijdens de Paris Airshow 2019. Toen bestelde ASL tien toestellen van dit type.
De vrachtvloot van ASL telt momenteel onder meer 85 Boeing 737-vrachtvarianten van de types 400SF (41) en 400BCF (44).