Komt er in 2024 nog een nieuw Nederlands vliegtuig?

MIJDRECHT – Panta Holdings, het investeringsvehikel van wijlen Jaap Rosen Jacobson, heeft naast Fokker Services en Fokker NextGen nu ook Elysian Aircraft in haar portfolio opgenomen. Elysian Aircraft wordt daarbij omschreven als ‘een nieuw initiatief in de batterij elektrische luchtvaart’ dat toewerkt naar een achtmotorig passagiersvliegtuig.

Veel is er nog niet over bekend, maar meer details zullen op 10 januari 2024 tijdens de AIAA Sci-Tech conferentie in het Amerikaanse Orlando worden gepresenteerd.

De ontwikkelingen bij Elysian Aircraft lopen parallel aan die bij Fokker NextGen waar het platform van Dassault Systèmes de basis zal gaan vormen voor de ontwikkeling van het door waterstof aangedreven vliegtuig, dat Fokker Next Gen eerder dit jaar aankondigde. Het moet een toestel worden voor 120 tot 150 passagiers met een bereik van 2.500 km.

In Nederland zijn daarnaast momenteel nog twee veelbelovende projecten gaande waar het gaat om duurzame luchtvaartontwikkelingen. Enerzijds zijn daar de plannen van Maeve Aerospace die de M80 ontwikkelt, een hybride elektrisch vliegtuig met plek voor 76-84 passagiers en kruissnelheden van meer dan 400 kts (740 km/h) en een vliegbereik van 800 nm (1.482 km).

Anderzijds werkt het Nederlandse technologiebedrijf Conscious Aerospace aan het Hydrogen Aircraft Propulsion and Storage System (HAPSS) om vliegtuigen te kunnen laten aandrijven op waterstof. Dit leidde in april 2023 tot een eerste samenwerkingsovereenkomst met de Canadese vliegtuigbouwer De Havilland, de fabrikant van de Dash 8.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd