Maiden flight tweede CH-53K King Stallion

WEST PALM BEACHE – Sikorsky heeft een tweede prototype aan de vliegende CH-53K King Stallion vloot toegevoegd. De helikopter heeft inmiddels als Engineering Development Model-2 (EDM-2) een eerste vlucht voltooid.

Met (EDM-1 is sinds 27 oktober 2015 meer dan 35 uur gevlogen onder verschillende (weer)omstandigheden. Ook mag het prototype nu ook snelheden aanhouden van 120 kts (222 km.h)

Tijdens enkele vluchten werd de helikopter ook bestuurd door een piloot van het Amerikaanse Marine Corps.
Sikorsky gebruikt EDM1 en EDM-2 in een testprogramma van bijna 2.000 uur waarbij gevlogen zal worden met vier prototypes.

De CH-53K heeft onder meer ‘vierde generatie’ composiet rotorbladen, een verbeterde rotorkop en een digitale cockpit met fly-by-wire besturing. De helikopter wordt ontwikkeld als opvolger voor de CH-53E Super Stallion. De helikopter krijgt een maximaal startgewicht van bijna veertig ton en moet onder gevechtsomstandigheden tot 12,5 ton lading kunnen vervoeren over 110 nm (204 km). De drie motoren van de 53K leveren elk 7.500 pk.

De huidige Super Stallion kan onder vergelijkbare omstandigheden maximaal vijf ton vervoeren.

De nieuwe King Stallion (waarvan waarschijnlijk 200 worden besteld) moet in 2019 in dienst komen.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd