BOEDAPEST – Wizz Air stelt de levering van 88 Airbussen uit van 2030 tot het boekjaar 2033. Ook wordt het aantal bestelde langeafstandsvliegtuigen verkleind. Het totale orderboek van 273 toestellen blijft ongewijzigd. Dat maakte de prijsvechter vrijdag (7 november) bekend.
De luchtvaartmaatschappij is met de vliegtuigbouwer overeengekomen om bestellingen voor 36 A321XLR langeafstandsvliegtuigen om te zetten naar kleinere A321neo-modellen met een korter bereik. Daarmee daalt het totale aantal bestelde A321XLR-toestellen van 47 naar 11.
Wizz Air wil hiermee naar eigen zeggen de kosten drukken en de winstgevendheid herstellen. De lagekostenmaatschappij staat onder druk om de marges te verbeteren na een onstuimig jaar, waarin de winst tegenviel door het aan de grond houden van meerdere Airbus-vliegtuigen. Wizz Air heeft zich teruggetrokken uit onderpresterende markten zoals Abu Dhabi en Wenen.
De luchtvaartmaatschappij heeft net als branchegenoten ook te kampen met problemen rond de GTF-motoren van Pratt & Whitney. Eind juni 2025 had Wizz Air 41 vliegtuigen aan de grond staan als gevolg van defecten.
