ANTALYA – SunExpress is de eerste Europese gebruiker van de Finlet-technologie van het Amerikaanse Vortex Control Technologies (VCT). Finlets zijn kleine ‘vinnen’ die op de achterste romp van het vliegtuig zijn geplaatst en de CO2-voetafdruk van het vliegtuig verkleinen.
Ze reguleren de luchtstroom en verminderen de luchtweerstand. Dit leidt minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Tegelijkertijd verbeteren het bereik en de klimprestaties van het vliegtuig.
In een eerste fase zijn vijf Boeing 737’s van SunExpress uitgerust met VCT Finlets. Die zijn al sinds mei 2024 in gebruik. In fase twee worden naar verwachting nog eens vijfentwintig 737-800’s met Finlets uitgerust. Dit moet leiden tot een jaarlijkse besparing van 1,8 miljoen liter brandstof en het voorkomen van de uitstoot van bijna 6 miljoen kg CO2 in de atmosfeer.
Ook bij de Amerikaanse luchtmacht worden sinds begin 2025 proeven met weerstandsvermindering gedaan met op een C-17 Globemaster geplakte ‘microvanes’.
SunExpress, een joint venture tussen Turkish Airlines en Lufthansa, vliegt momenteel met Boeings van het type 737-800 (59) en 737 MAX 8 (19). Daarnaast worden ook vier Airbussen van het type A320-200 ingezet.
Foto: Vortex Control Technologies.