Nieuwe variant Piaggio Avanti II: HammerHead

PARIJS- Piaggio Aero Industries heeft in samenwerking met Selex ES een nieuwe variant van het tweemotorige P.180 Avanti II turbopropvliegtuig ten doop gehouden tijdens de Paris Air Show 2013:  de P.1HH HammerHead.  Deze HammerHead is een zogenoemd Unmanned Aerial System (UAS) dat op FL450 (13.716 m) tot zestien uur onafgebroken  moet gaan opereren.

Volgens Piaggio is de P.1HH in twee jaar tijd ontwikkeld om het toestel geschikt te maken voor Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) taken  waarbij verzamelde informatie naar een grondstation wordt doorgestuurd. Hiervoor zal Selex het ES SkyISTAR mission management system leveren.
De HammerHead krijgt twee  Pratt & Whitney Canada PT6A-66B turboprops en vijfbladige Harzell propellers. Beide elk 850 pk sterke motoren hebben inmiddels proefgedraaid op een Italiaanse luchtmachtbasis waarbij op 12 juni jongstleden het  Vehicle Control Management System (VCMS) is getest waarbij het toestel tijdens taxiproeven op afstand werd bestuurd.

Het toestel krijgt een maximaal startgewicht van 6.146 kg, wordt 14,408 m lang, 3,98 m hoog en krijgt een spanwijdte van 15,6 m. Gemikt wordt op kruissnelheden van 320 kts (593 km/h) op FL450 (13.716 m) bij een maximaal vliegbereik van 4.400 nm (8.149 km). Met 113 kg  missieapparatuur aan boord kan het toestel zestien uur onafgebroken patrouilleren. Daardoor kan de Hammerhad na takeoff op 1.500 km vanaf de thuisbasis tot 10,5 uur observatietaken uitvoeren.

MPA
De P.1HH is een variant van het Multirole Patrol Aircraft  (MPA)  concept dat  tijdens de Farnborough Airshow 2012 werd gelanceerd. Dit toestel zal door Saab worden voorzien van geïntegreerde surveillancesystemen. Gemikt wordt op een maximale vliegduur van tien uur bij een kruissnelheid van 650 km/h en een vliegbereik van bijna 6.000 km op een vlieghoogte van 12.000 m. Deze  MPA heeft een spanwijdte van 15,6 m en krijgt onder meer versterkte vleugel. Het aangepaste toestel moet in 2014 voor het eerst vliegen. De komst van de MPA werd mogelijk dankzij een contract tussen Piaggio en Abu Dhabi Autonomous System Investments (ADSI).

 P.1HH HammeHead 2

   

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd